Matka- ja kuluttajapalveluihin liittyvät vastuut, 3 op - LAW8PO801
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Pia Vapaavuori
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suorittamisen jälkeen opiskelija:
• osaa muodostaa kokonaiskuvan matka- ja kuluttajapalveluiden, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalveluiden, järjestäjän vastuista sekä asiakaan oikeuksista;
• hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeiset periaatteet ja osaa hakea ajantasaista tietoa ko. lainsäädännöstä; ja
• ymmärtää matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvien säädösten soveltumisen konkreettisissa ongelmatilanteissa.
Sisältö
• Matka- ja kuluttajapalvelun, kuten tapahtuma- ja ohjelmapalvelun, järjestäjän vastuukysymykset erityisesti
a) matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön
b) kuluttajaturvallisuuslain
c) vahingonkorvaus- ja rikoslain sekä
d) muun soveltuvan lainsäädännön nojalla
• Matka- tai kuluttajapalvelun hankkineen asiakkaan oikeudet em. lainsäädännön nojalla
• Järjestäjän vastuun huomioiminen sopimuksissa
• Konkreettisiin tilanteisiin perehtyminen oikeuskäytännön ja esimerkkien avulla
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso on mahdollista suorittaa lukukauden aikana virtuaalitoteutuksena.
Opintojaksoon sisältyy etätapaamisia seuraavasti:
a) toteutuksen alkaessa (johdatus 2 h) sekä
b) mahdollisesti erikseen sovittavia vapaaehtoisia etätapaamisia
Opintojakson suoritustapa:
Verkkoharjoitustehtävät, yksilötehtävät, itsenäinen työskentely verkko-oppimisympäristössä, tentti
Oman oppimisen arviointi
Lisätiedot
Opintojakso arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut juridiikan perusteet Matkailun toimintaympäristö 2 ja Markkinointiviestintä 1 -opintojaksojen yhteydessä tai vastaavat juridiikan opinnot. Opiskelija mm. hallitsee matkapalveluyhdistelmiä koskevan lainsäädännön, kuluttajansuojalain sekä sopimusoikeuden perusteet.
Suositus on, että kurssi suoritetaan opintojen 4., 5. tai 6. lukukaudella.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön perusperiaatteet sekä osaa auttavasti arvioida palveluiden järjestäjän vastuukysymyksiä. Opiskelija tuntee auttavasti juridisen tiedonhankinnan periaatteet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija hallitsee matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyvän lainsäädännön keskeisen sisällön sekä osaa arvioida palveluiden järjestäjän keskeisten vastuukysymysten soveltuvuutta konkreettisissa tilanteissa. Opiskelija hallitsee juridisen tiedonhankinnan perusperiaatteet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija osaa itsenäisesti soveltaa alan lainsäädäntöä ja kehittää työskentelyään. Opiskelija pystyy itsenäisesti käyttämään juridisen tiedonhankinnan välineitä ja arvioimaan matka- ja kuluttajapalveluiden järjestämiseen liittyviä sopimusriskejä ja vastuita.