Myynnin ja markkinoinnin juridiikka, 5 op - LAW8LH103
Opintojakson kieli
-
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija hankkii syventävät taidot myynnin ja markkinoinnin alueen juridiikasta. Opintojaksolla perehdytään kuluttajansuojan markkinointisäännöksiin, sopimattomaan menettelyyn elinkeinotoiminnassa, tietosuojan ja suoramarkkinoinnin säännöksiin, IPR-oikeuksiin, kuluttajankauppaan ja kilpailuoikeuksiin.
Sisältö
Opintojaksolla käsitellään mm. seuraavia aiheita:
• Sopimusehdot
• Kuluttajansuoja
• Sopimaton menettely elinkeinotoiminnassa
• IPR-oikeudet
• Kilpailuoikeus
• Tietosuoja ja suoramarkkinoinnin säännökset
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a. Lähiopetus, siihen liittyvät tehtävät, case-analyysit ja itsenäinen työskentely sekä tentit
b. Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, case-analyysejä verkossa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit
c. Omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
Oppimateriaalit
Opintojaksolla käytetään seuraavaa oppimateriaalia myöhemmin tarkemmin ilmoitettavin osin:
• Aalto-Setälä, Aine, Lehto, Piekkala, Stenborg, Virtanen: Kilpailunrajoitukset – lainsäädäntö käytännössä 2016. Tietosanoma
• Haarmann Pirkko-Liisa: Immateriaalioikeus 2006 (tai uudempi). Talentum
• Hanninen, Laine, Rantala, Rusi, Varhela: Henkilötietojen käsittely 2017. Kauppakamari
• Koivumäki, Häkkänen: Markkinointijuridiikka 2017. Kauppakamari
• Kyläkallio Kalle: Yritysjuridiikka 2014. Edita Publishing
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Juridiikan perusopinnot
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelijalla on perustiedot markkinointiin ja myyntiin liittyvistä oikeussäännöksistä. Hän osaa laatia yksinkertaisia kauppasopimuksia.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija osaa laatia sopimuksia erilaisissa myyntiin liittyvissä tilanteissa. Hän pystyy itsenäisesti suunnittelemaan markkinointia noudattaen relevantteja oikeussäännöksiä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää syvällisesti sopimusten laatimisen tekniikan myynnin ja markkinoinnin erilaisissa tehtävissä ja pystyy laatimaan yrityksen kannalta optimaalisia sopimuksia. Opiskelija tuntee markkinointia koskevan lainsäädännön.