Tämä vapaasti valittava opintojakso suoritetaan sisällön osalta yksilöllisesti ja opiskelijan omassa aikataulussa. Keskeisenä tavoitteena on perehtyä joko opinnäytetyön tai suuntautumisopintojen näkökulmasta hyödylliseen, uuteen tietoon ja hankkia aiheesta osaamista sekä raportoida osaaminen erikseen sovittavalla tavalla.
Sisältö
Opintojakson sisältö muodostuu opiskelijan yksilöllisten osaamistavoitteiden ja valitun aihealueen pohjalta. Suoritustavat voivat vaihdella ja yhteen 5 opintopisteen suoritukseen voi sisältyä erilaisia tapoja. Hyväksytty suoritus edellyttää aina suunnitelmaa ja sopimusta oman ohjaajan kanssa ennen opintosuorituksen aloittamista. Opintojaksoa ei tarvitse sisällyttää MyNetin HOPSiin etukäteen.
Sisältö määritellään ja opintojakson suorittamisesta sovitaan opinto-ohjaajan tai opintojakson arvioivan opettajan kanssa seuraavasti:
1. Opiskelija identifioi ja pohtii omia ammatillisia osaamistavoitteitaan tukevia ja opintoihin soveltuvia, journalismin ja/tai viestinnän ajankohtaisia ja/tai kriittisiä teemoja ja suuntauksia.
2. Opiskelija hakee ja identifioi laajuudeltaan 5 opintopisteen suoritusta vastaavaa, edellä määriteltyihin teemoihin liittyvää, ensisijaisesti akateemista mutta mikäli sitä ei ole saatavilla, ammatillista materiaalia ja/tai tapahtumia tai koulutuksia.
3. Opiskelija laatii Haaga-Helian lyhyelle raportointipohjalle vapaamuotoisen, tiiviin suunnitelman opintojakson suorittamiseksi. Suunnitelmassa tulee perustella lyhyesti, millaista osaamista tällä suorituksella tavoitellaan, miten osaaminen hankitaan (kts kohta 2, missä aikataulussa suoritus tehdään, ja miten osaaminen raportoidaan.
4. Opiskelija lähettää laatimansa suunnitelman opinto-ohjaajalleen, joka tarvittaessa pyytää täsmennystä, muokkaa suunnitelmaa opiskelijan kanssa ja/tai ohjaa opiskelijan sopimaan suoritustavasta tarkemmin kyseisen osaamisalueen vastuuopettajan kanssa.
5. Opiskelijaa työskentelee hyväksytyn suunnitelman mukaan ja raportoi suorituksensa ohjaajalle tai vastuuopettajalle.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Soveltuvia suoritustapoja ovat esimerkiksi
- Henkilökohtaisen opintosuunnitelman ja esimerkiksi opinnäytetyön aiheen ja ammatillisten tavoitteiden kannalta hyödyllisen ja YAMK-tutkintoon soveltuvan tiedon hankinta ja omaksuminen (kirjat, tutkimusjulkaisut, ammatilliset julkaisut painettuna tai verkossa, luennot, MOOCit, muu soveltuva materiaali).
- Suoritus on mahdollinen myös kirjallisuuskatsauksena eli perehtymällä aihealueen akateemiseen kirjallisuuteen. Tässä tapauksessa Haaga-Heliassa edellytetään 5 opintopisteen suoritukseen raporttia vähintään 500 sivun englanninkielisestä aineistosta. Tämä suoritus ei voi olla 1=1 opinnäytetyöhön tulevan kirjallisuuskatsauksen kanssa (esimerkiksi yksi teorialuku siinä), koska yhdestä suorituksesta ei voi antaa opintopisteitä kahteen kertaan.
Oppimateriaalit
Opiskelijan itse suunnitelmassaan identifioimat ja hankkimansa materiaalit ja aineistot.
Lisätiedot
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasovaatimuksia. Sidonnaisuus muihin opintojaksoihin tai opinnäytetyöhön mahdollinen, mutta ei pakollinen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa osaamisalueensa ja ammatillisen toimintaympäristönsä kannalta keskeiset suuntaukset. Opiskelija osaa asettaa osaamistavoitteet, etsiä tutkimustietoa ja ammatillista kehittymistä tukevaa tietoa ja sekä analysoida hankkimaansa tietoa ja raportoida osaamisestaan.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija osaa arvioida osaamisalueensa keskeisiä ajankohtaisia suuntauksia. Opiskelija osaa tunnistaa ja hakea alaa koskevaa kansainvälistä tutkimustietoa, analysoida informaatiota nykyisiin ja tulevaisuuden toimintaympäristöihin liittyen sekä kytkeä tiedon eri viitekehyksiin. Opiskelija osaa analysoida hankkimaansa tietoa ja raportoida hyvin ja loogisesti osaamisensa kehittymisestä.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa etsiä ja arvioida osaamisalueelleen viimeisintä tutkimustietoa sekä ajankohtaisia suuntauksia, analysoida informaatiota kriittisesti sekä kytkeä tiedon alan keskeisiin teorioihin Opiskelija osaa kriittisesti analysoida hankkimaansa tietoa ja raportoida erinomaisesti osaamisensa kehittymisestä.