Opiskelija
tunnistaa nykyisen osaamisensa ja oppimistarpeensa
osaa asettaa omia oppimistavoitteita
osaa hankkia osaamisen kehittymistä tukevaa uutta tietoa ja esimerkkejä
osaa kuvata omaa toimintaansa ja hyödyntää palautetta.
Sisältö
Oman osaamisen kartoittaminen
Tavoitteiden asettaminen
Tiedonhankinta
Oman työn reflektointi ja dokumentointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Itsenäistä työskentelyä työpaikalla / omassa työssä / yrittäjänä. Opiskelija tekee suunnitelman, jonka hyväksyttää vastuuopettajalla. Opiskelija hankkii suunnitelmaan kirjattua tietoa ja analysoi soveltuvia esimerkkejä ja kirjoittaa niiden pohjalta raportin / esseen. Opiskelija dokumentoi tekemäänsä oppimispäiväkirjaan ja kokoaa osaamisestaan työnäytteitä, joiden esittelystä sovitaan vastuuopettajan kanssa. Opiskelija käy alku- väli- ja loppukeskustelun työnantajan ja vastuuopettajan kanssa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijalla on perustason taidot ja osaaminen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa kehittämistarpeensa ja osaa selostaa sitä tukevaa tietoa. Osaa kuvata oppimisprosessinsa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija kykenee soveltamaan hankkimaansa tietoa omaan työhönsä ja reflektoimaan sen valossa omaa kehittymistään. Osaa ratkaista ongelmatilanteita. Osaa tehdä yhteistyötä. Opiskelija hakee aktiivisesti palautetta, kokeilee ja on kehityshaluinen.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi pystyy työnäytteissään osoittamaan huomattavaa osaamisen kehittymistä. Osaa jakaa aktiivisesti tietoa työyhteisössään. Hän osaa analysoida kriittisesti tiedonlähteitään ja omaa oppimisprosessiaan ja osaamistaan.