Opiskelija
tuntee uusia journalistisia kerronnan keinoja
ymmärtää, miten erilaisia kerronnan keinoja voi hyödyntää journalismissa
osaa suunnitella journalistisia sisältöjä ja uskaltaa kokeilla sisältöjä palvelevia uusia esittämistapoja
osaa arvioida kerronnan keinojen mahdollisuuksia ja haasteita
Sisältö
Käytännön esimerkkejä (esim. tarinallisuus, visuaalisuus, data, epälineaarisuus, keskeneräisyys, vuorovaikutteisuus, live-seuranta, jatkumo)
Digitaalisen ympäristön mahdollisuudet ja haasteet
Sisällön suunnittelu ja käsikirjoitus
Sisällön teknisen toteutuksen vaatimukset
Työkalut, joilla voi luoda visuaalisia ja muita elementtejä
Sosiaalinen media tarinankerronnan alustana
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetusta ja itsenäistä työskentelyä tiimissä. Kokeillaan uusia kerronnan keinoja / työkaluja.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Oppimateriaalit
Upola, Terhi: Livenä ja läsnä
Muu materiaali ilmoitetaan toteutussuunnitelmassa.
Lisätiedot
Opintojakso sopii sekä alemman ja ylemmän tutkinnon opiskelijoille.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Journalistin työ 1 - 4 tai vastaavat tiedot ja taidot
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
tunnistaa kerronnan keinot,
osaa tuottaa ideoita,
osaa käyttää mallin mukaan joitakin uusia keinoja omaan / tiimin aiheeseen,
toimii tiimissä roolinsa mukaisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija
kehittää ideoita,
valitsee tarkoituksenmukaisia keinoja ja työkaluja omaan / tiimin aiheseen,
toimii ryhmässä aloitteellisesti,
tunistaa ongelmakohtia ja pyrkii kehittämään niihin ratkaisuja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija
valitsee luovasti kerronnan keinoja omaan / tiimin aiheeseen,
osaa toimia useassa roolissa,
ottaa vastuuta tiimin työskentelystä.