Opintojakson suoritettuaan, opiskelija
• Osaa johtaa ja organisoida journalistista toimitustyötä.
• Osaa ratkaista erilaisia toimitustyöskentelyyn liittyviä ongelmia tilanteen vaatimalla tavalla.
• Osaa kehittää omaa ja toimitustiimin yhteistyötä.
• Osaa antaa rakentavaa ja kehittävää palautetta tiimissä.
Sisältö
• Tuottajan tehtävät Journalismin koultutusohjelman Newsroomissa.
• Toimituspalaverin vetäminen.
• Työn suunnittelu ja organisointi.
• Ideointi ja briiffaus.
• Palautteen antaminen .
• Oman työskentelyn reflektointi.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso suoritetaan osallistumalla tuottajille suunnattuun lähiopetuskertaan ja työskentelemällä sen jälkeen tuottajana Journalismin koulutusohjelman Newsroomissa tai työelämäprojektien toimitustiimeissä. Omaa ja toimitustiimin toimintaa reflektoidaan toimitustiimien palautekeskusteluissa. Opintojaksoon sisältyy myös oman oppimisen arviointi. Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Oppimateriaalit
Bertling Sirpa, Rantala Teija & Saksala Elina. Tuottajan työ. Edita Prima 2007 (soveltuvin osin)
Heinonen, S., Klingberg, R & Pentti, P.: Kaikkien aivot käyttöön. Sanoma Pro 2012
Wheelan, S. Creating Effective Teams. A Guide for Members and Leaders. Sage Publications 2013
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Journalistin työ 1–3 suoritettuna tai vastaavat taidot. Suoritetaan Newsroom-työskentelynä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa vetää toimituksen palaverit ohjatusti. Hän osaa tehdä yhteistyötä. Hän osaa muotoilla selkeät toimintaohjeet sisällöntuottajille ja mitoittaa tehtävät käytettävissä olevien resurssien mukaan. Hän osaa antaa rakentavaa palautetta. Hän arvioi omaa toimintaansa ja osaa pyytää neuvoja tarvittaessa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija toimii ammatillisissa tilanteissa itsenäisesti, suunnitelmallisesti ja vastuullisesti. Hän osaa arvioida toimintatapoja ja -malleja. Hän osaa suunnitella ja koordinoida toimitustiiimien toimintaa. Hän osaa motivoida toimituksen jäseniä. Hän hyödyntää saamaansa palautetta ja tunnistaa kehittämistarpeensa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa organisoida toimintaa ja ratkaista eteen tulevia ongelmatilanteita tarkoituksenmukaisella ja luovalla tavalla. Hän osaa tehdä rakentavia ja perusteltuja ehdotuksia toiminnan kehittämisestä. Hän kehittää taitojaan, hyödyntää kirjallisuutta ja asettaa omia oppimistavoitteita.