Luova kirjoittaminen journalisteille, 5 op - JOU8KJ101
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Miisa Jääskeläinen
Riitta Hyvärinen
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tunnistaa oman kirjoittamisprosessinsa vahvuudet ja esteet
osaa käyttää luovan kirjoittamisen metodeja omien kirjoittamistaitojen kehittämiseen
osaa tuottaa ideoita ja kehitellä niitä eteenpäin erilaisiksi teksteiksi
osaa keskustella teksteistä
osaa arvioida kirjoittamisprosessiaan ja omaa oppimistaan.
Sisältö
freewriting-metodi ja treenikirjoittaminen luovan kirjoittamisen lähtökohtina
tekstin tekemisen tekniikoita
kielen keinot
tekstien jakaminen ja niistä keskusteleminen
oman kirjoittamisprosessin reflektointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus ja siihen liittyvät kirjoitustehtävät.
Aiemmin hankitun osaamisen näytöt opettajalle vähintään kaksi viikkoa ennen lähiopetuksen alkua. Näytöksi käy 3-5 luovan kirjoittamisen kriteereihin soveltuvaa tekstiä ja oppimistavoitteita oman osaamisen näkökulmasta reflektoiva essee (2-3 sivua). Lisäksi perehtyminen yhteen lähdeteokseen. Teoksesta kirjoitetaan 2-3 sivua otsikolla Mitä uutta / hyödyllistä opin luovasta kirjoittamisesta.
Oppimateriaalit
Oheislukemistona voidaan käyttää opettajan valinnan mukaan osia esim. seuraavista
Goldberg, Natalia: Luihin ja ytimiin
Hirvonen, Elina, Silfverberg, Anu: Sata sivua tekstintekijän harjoituskirja
Jääskeläinen, Miisa: Sana kerrallaan
Karjula Emilia (toim.) Kirjoittamisen taide & taito.
Luovan kirjoittajan työkirja. 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta
Tuominen, Taija: Minusta tulee kirjailija
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Journalistinen kirjoittaminen tai vastaavat tiedot ja taidot
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija kuvaa omaa oppimis- tai kirjoittamisprosessia, tunnistaa onnistumisensa ja kehittämiskohteensa. Tekee annetut kirjoitustehtävät. Osallistuu keskusteluun ja ryhmän toimintaan jonkin verran.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi
Opiskelija analysoi jonkin verran omaa työprosessiaan, tekstejään ja oppimistaan.?Osaa soveltaa opiskeltavaa asiaa kirjoitustehtäviä tehdessään. Osallistuu ryhmän toimintaan melko aktiivisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi
Opiskelija analysoi ja arvioi työprosessin ja oman oppimisensa kypsästi ja perustellen. Kirjoitustehtävät on tehty opiskeltavaa asiaa soveltaen, luovasti ja omaperäisyyttä osoittaen. Pohtii opitun hyödyntämistä omassa työssä. On aktiivinen ja rakentava ryhmässä.