Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa käyttää sanallisia journalistisen kerronnan keinoja sekä tuottaa, editoida ja analysoida narratiivisia sisältöjä.
Sisältö
Tarinallisuuden hyödyntäminen journalismissa
Pitkän jutun rakentaminen ja rakenteen hallinta
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Luennot, harjoitustunnit ja itsenäinen työskentelyn oman pitkän jutun parissa.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Oppimateriaalit
Lassila-Merisalo, Maria: Tarinallinen journalismi. Vastapaino 2020.
Mäkelä, Maria & Karttunen, Laura: Kokemuksellisuus, mallitarinat ja eksemplaarisuus tarinallisen yksilöjournalismin valtakaudella. Teoksessa Virtanen, Mikko T, Hiidenmaa, Pirjo & Nummi, Jyrki (toim.): Kertomuksen keinoin. Tarinallisuus mediassa ja tietokirjallisuudessa. Gaudeamus 2020.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Journalistin työ 1 ja 2 tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
-käyttää ammattikäsitteitä, toimii ohjatusti tyypillisissä ammattitilanteissa, toimii ryhmässä aktiivisesti, tunnistaa oman osaamisensa ja haluaa jakaa tietoa muille
-tuottaa toimeksiannon (tehtävänannon) minimivaatimukset täyttävää sisältöä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija
-soveltaa hankkimaansa tietoa vaihtelevissa tilanteissa, toimii ammatillisissa tilanteissa itsenäisesti, antaa rakentavaa palautetta, aikatauluttaa työnsä ja arvioi realistisesti tehtävien vaatiman ajan
-tuottaa sisältöä, joka on editoinnin jälkeen mahdollista julkaista.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija
-opiskelija omaksuu ja soveltaa uusia toimintatapoja ja -malleja omassa toiminnassaan, hakee rakentavia ratkaisuja ryhmän ongelmatilanteissa, arvioi toimintaansa ja löytää kehittämistarpeita
-tuottaa sisältöä, joka on kohdemediaan sopivaa ja vähäisin muutoksin julkaisukelpoista.