Opintojakson osan suoritettuaan opiskelija
• ymmärtää erot erilaisten henkilökuvaustyylien välillä
• osaa analysoida henkilökuvia eri medioissa
• osaa ideoida ja valokuvaamalla tuottaa henkilökuvia yksin ja ryhmässä
• ymmärtää studiotyöskentelyn alkeet
• osaa antaa perusteltua palautetta ja hyödyntää saamaansa palautetta
• osaa suunnitella oman työprosessinsa kulloisenkin tehtävän mukaan ja pitää
kiinni aikatauluista.
Sisältö
Opintojaksollla perehdytään henkilökuvan käyttöön eri medioissa. Opiskelija tuottaa valokuvaten yksin tai ryhmässä henkilökuvia eri tarkoituksiin. Kurssilla perehdytään myös studiotyöskentelyn alkeisiin henkilökuvan kautta.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a) Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät.
TAI
b) Jos opiskelijalla on entuudestaan paljon henkilökuvauskokemusta, hän voi suorittaa opintojakson kokonaan tai osin näytöllä (esim. opettajan antama tehtäväpaketti, mahdollinen tentti, portfolio + esitelmä omasta työskentelystä jne). Yksityiskohdista ja aikataulusta sovitaan opintojakson tai opintojakson osion vastaavan opettajan kanssa yhdessä sovittuna ajankohtana opintojakson alussa.
Oppimateriaalit
Jussi Aalto.2010. Kohteena ihminen – muotokuvauksen käsikirja. Docendo.
John Hedgecoe: Valokuvaajan suurikäsikirja, 2. painos, Kustannus-Mäkelä Oy, 2010, s. 142-172, s.258-279, s.326-343.
Weselius, Hanna 2014. Suunniteltu valokuva:Henkilövalokuvien rakentaminen aikakauslehdessä. Aalto University publication series.
Suvanto – Mäkelä 2004. Henkilökuvaus digikameralla, Docendo
Rantanen, Lasse 2007. Mistä on hyvät lehdet tehty? Visuaalisen journalismin keittokirja.
Opetusmonisteet
Sanoma- ja aikakauslehdet, ym. kuvamateriaali
Photoshop CC 2018- ohjelma tai uudempi versio
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Valokuvaus ja kuvankäsittely (JOU1KJ101C). Henkilökuvaus kuuluu osana Journalistinen työ 2 kokonaisuuteen, joka sisältää Henkilökuvauksen lisäksi osat: Videotyöskentely (JOU2KJ201A), Haastattelutekniikka (JOU2KJ201C), Excel ja tilastojen käyttö (JOU2KJ201D), Faktantarkistuksen perusteet (JOU2KJ201E) ja Kehittämishanke 1 (JOU2KJ201F), joilla on omat toteutussuunnitelmat.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa kuvata erot erilaisten henkilökuvaustyylien välillä.
Ymmärtää henkilökuvien erot eri medioissa.
Osaa tarkkaan annettujen ohjeiden mukaan tehdä henkilökuvia, mutta tekniikan ja sommittelun osalta esiintyy epätasaisuutta.
Aikataulujen noudattamisessa on ongelmia ja oman työn suunnittelussa puutteita.
Kuvaustehtäviin ei ole paneuduttu.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Ymmärtää erot erilaisten henkilökuvaustyylien välillä.
Osaa analysoida henkilökuvia eri medioissa.
Ymmärtää studiotyöskentelyn alkeet.
Osaa itsenäisesti tehdä sommittelultaan ja tekniikaltaan julkaisukelpoisia kuvia, mutta tekniikan ja sommittelun osalta esiintyy epätasaisuutta.
Osaa ideoida henkilökuvia yksin ja ryhmässä.
Aikataulujen noudattamisessa on jonkin verran ongelmia ja oman työn suunnittelussa puutteita. Tunnistaa omat heikkoudet ja pystyy hyödyntämään palautetta.
Kuvaustehtäviin on suurimmalta osin paneuduttu ja tehtävät tehty tehtävänannon mukaisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Ymmärtää erot erilaisten henkilökuvaustyylien välillä ja osaa itsenäisesti valokuvaamalla tuottaa kuvia erilaisiin tarkoituksiin.
Osaa analysoida henkilökuvia eri medioissa.
Osaa studiotyöskentelyn alkeet.
Osaa itsenäisesti tehdä sommittelultaan ja tekniikaltaan julkaisukelpoisia kuvia, joissa on persoonallista näkemystä.
Osaa ideoida ja valokuvaamalla tuottaa henkilökuvia yksin ja ryhmässä.
Opiskelija noudattaa aikatauluja, osaa suunnitella ja mitoittaa oman työn käytettävissä olevan ajan mukaan. Tunnistaa omat kehittämistarpeensa, osaa hyödyntää palautetta ja pystyy itsenäisesti löytämään ratkaisuja ongelmiin.
Kuvaustehtäviin on paneuduttu ja tehtävät on tehty tehtävänannonmukaisesti. Kuvissa on persoonallista näkemystä