Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• Osaa videokameran käytön perusteet.
• Tuntee videokuvauksen valaisun ja äänityksen perusteet.
• Osaa videokuvauksen ja kuvakerronnan perusteet.
• Osaa ideoida, suunnitella ja toteuttaa videoklipin/-insertin.
• Osaa leikkauksen ja editoinnin perusteet.
• Osaa toimia videokuvaajana / haastattelijana kuvaustilanteessa.
Sisältö
- Kameran käyttö
- Videoklipin ideointi ja suunnittelu
- Editoinnin perusteet
Kurssi on integroitu osaksi Journalismin koulutusohjelman Journalistintyö 2 -opintokokonaisuutta. Kurssilla tuotetaan journalistista sisältöä videomuodossa. Kurssilla on teoriaopetuksta kameran käytöstä, kuvaamisesta, editoinnista ja videoklipin suunnittelusta sekä käytännön harjoittelua videoinserttien tuotantoa sovitulla tavalla ja aikataululla.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Kurssin voi suorittaa osallistumalla lähiopetukseen ja suorittamalla kurssilla annetut tehtävät. Opiskelija suorittaa kurssin myös aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisella tai hakemalla aiempien osaamistavoitteiden täyttävien opintojensa hyväksilukua. Hyväksilukuohjeet ja -hakemus löytyvät MyNetistä.
Oppimateriaalit
Kurssilla jaettava ja oppimisympäristö Moodlessa julkaistava materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Edeltyvyysvaatimuksena on Journalistin työ 1 tai vastaavat tiedot ja taidot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tekee kurssin osaamistavoitteisiin liittyvät tehtävät annetussa aikataulussa, osaa käyttää ohjatusti kameraa ja videoeditointiohjelmaa sekä osaa tehdä ohjatusti suunnitelman mukaista videosisältöä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija
- työskentelee kuvaustiimissä aloitteellisesti yhteisen tavoitteen eteen
- antaa palautetta, osaa arvioida omaa tekemistään ja perustella ratkaisujaan .
- pitää kiinni sovituista aikatauluista.
- osaa tuottaa toimeksiannon mukaista sisältöä, joka on mahdollista muokata julkaisukelpoiseksi.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija
- toimii aktiivisesti ja rakentavasti ryhmässä
- tunnistaa oman osaamisensa ja haluaa jakaa tietoa muille
- osaa käyttää ja arvioida videoilmaisun mahdollisuuksia tehtävänannon mukaisella tavalla
- hyödyntää palautteen ja on kehityshakuinen.