• osaa kuvajournalismin eri lajityypit sekä tutustuu uutiskuvaan ja sen analyysiin
• ymmärtää millainen on teknisesti hyvä valokuva
• oppii ottamaan valokuvia ja tuottamaan oikein käsiteltyjä kuvia paino- ja
verkkojulkaisuihin
• ymmärtää valokuvan ottamiseen ja julkaisemiseen liittyvät oikeudet ja velvollisuudet
Sisältö
• Uutiskuvan lajityypit
• Valokuvauksen alkeet
• Kuvankäsittelyn alkeet
• Valokuvan ja tekstin suhde
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät.
TAI
Jos opiskelijalla on entuudestaan paljon lehtikuvaus- ja kuvankäsittelykokemusta, hän voi suorittaa opintojakson kokonaan tai osin näytöllä (esim. opettajan antama tehtäväpaketti, mahdollinen tentti, portfolio + esitelmä omasta työskentelystä valokuvaajana tai kuvatoimittajana).
Oppimateriaalit
Suomeksi
Salo, Merja 2015, Jokapaikan valokuva Suomalaisen valokuvauksen digitalisoituminen 1992-2015, Musta Taide, s.44-46, s.91-109
Paananen, P.2017. Photoshop Creative Cloud - kuvankäsittely, Docendo
Freeman, M. 2009. Valo. Aika, aukko & herkkyys, Docendo
Hedgecoe, J. 2010. Valokuvaajan suuri käsikirja. 2. painos. Kustannus-Mäkelä Oy
Salo, Merja 2000, Imageware - kuvajournalismi mediafuusiossa s. 79-152, Taideteollisen korkeakoulun julkaisu.
Sanoma- ja aikakauslehdet, diat, ym. kuvamateriaali
Photoshop CC–ohjelma
Opetusmonisteet.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso kuuluu Journalistinen työ 1 opintokokonaisuuteen, jonka muut osat ovat
- Journalistinen kirjoittaminen (JOU1KJ201A)
- Tiedonhankinta 1 (JOU1KJ201C)
- Journalistin työn ammattietiikka ja lainsäädäntö (JOU1KJ201D)
- Journalistin kielenhuolto (JOU1KJ201E)
Opintojaksolla ei ole lähtötasovaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa kuvata erot erilaisten uutiskuvien välillä.
Osaa tarkkaan annettujen ohjeiden mukaan tehdä valokuvia, mutta tekniikan ja sommittelun osalta esiintyy epätasaisuutta.
Aikataulujen noudattamisessa on ongelmia ja oman työn suunnittelussa puutteita.
Kuvaustehtäviin ei ole paneuduttu.
Opiskelija osallistuu keskusteluun tunneilla ja ryhmän toimintaan satunnaisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Ymmärtää erot erilaisten uutiskuvien välillä.
Osaa analysoida uutiskuvia.
Osaa itsenäisesti tehdä sommittelultaan ja tekniikaltaan julkaisukelpoisia kuvia, mutta tekniikan ja sommittelun osalta esiintyy epätasaisuutta.
Osaa ideoida kuvia yksin ja ryhmässä
Aikataulujen noudattamisessa on jonkin verran ongelmia ja oman työn suunnittelussa puutteita. Tunnistaa omat heikkoudet ja pystyy hyödyntämään palautetta.
Kuvaustehtäviin on suurimmalta osin paneuduttu ja tehtävät tehty tehtävänannon mukaisesti.
Opiskelija osallistuu keskusteluun tunnilla. Tuo omia ajatuksiaan ja ideoitaan yhteiseen keskusteluun, antaa asiallista palautetta omalla vuorollaan.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Ymmärtää erot erilaisten uutiskuvien välillä ja osaa itsenäisesti valokuvaamalla tuottaa uutiskuvia erilaisiin tarkoituksiin.
Osaa analysoida uutiskuvia.
Osaa itsenäisesti tehdä sommittelultaan ja tekniikaltaan julkaisukelpoisia kuvia, joissa on persoonallista näkemystä.
Osaa ideoida ja valokuvaamalla tuottaa kuvia yksin ja ryhmässä.
Opiskelija noudattaa aikatauluja, osaa suunnitella ja mitoittaa oman työn käytettävissä olevan ajan mukaan. Tunnistaa omat kehittämistarpeensa, osaa hyödyntää palautetta ja pystyy itsenäisesti löytämään ratkaisuja ongelmiin.
Kuvaustehtäviin on paneuduttu ja tehtävät on tehty tehtävänannonmukaisesti. Kuvissa on persoonallista näkemystä.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun tunnilla, jakaa tietoa, ideoi ja kommentoi yhdessä, antaa rakentavaa ja konkreettista palautetta, luo myönteistä ilmapiiriä. Sisäistää tiedon jakamisen merkityksen.