Opiskelija
tunnistaa oman kirjoittamisprosessinsa vahvuudet ja esteet
osaa käyttää luovan kirjoittamisen metodeja omien kirjoittamistaitojen kehittämiseen
osaa tuottaa ideoita ja kehitellä niitä eteenpäin erilaisiksi teksteiksi
osaa keskustella teksteistä
osaa arvioida kirjoittamisprosessiaan ja omaa oppimistaan.
Onko sinulla jo tavoitteissa kerrotut tiedot ja taidot? Voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Ks. Oppimistavat.
Sisältö
freewriting-metodi ja treenikirjoittaminen luovan kirjoittamisen lähtökohtina
tekstin tekemisen tekniikoita
kielen keinot
tekstien jakaminen ja niistä keskusteleminen
oman kirjoittamisprosessin reflektointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus
tai
Näyttö
Ilmoittaudu näyttöön Webropol-lomakkeella. Vastuuopettaja hyväksyy ilmoittautumisesi ja sopii kanssasi ajan arviointikeskusteluun. Näyttö arvioidaan opintojakson kriteereillä, eikä näytöstä saatua arvosanaa voi korottaa. Saat näytön jälkeen tietää arvosanan ja voit halutessasi pyytää, ettei sitä kirjata. Tällöin voit osallistua toteutukselle normaalisti. Näyttöön voi osallistua vain yhden kerran.
Sovi näytöstä hyvissä ajoin ennen tulevan lukukauden ensivalintaa. Näin voit ilmoittautua ensivalinnassa niille opintojaksoille, joiden edeltävyytenä ko. opintojakso on.
Lisätietoja: Opintojakson vastuuopettaja; journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja Esko Hatunen
Oppimateriaalit
Oheislukemistona voidaan käyttää opettajan valinnan mukaan osia esim. seuraavista
Goldberg, Natalia: Luihin ja ytimiin
Hirvonen, Elina, Silfverberg, Anu: Sata sivua tekstintekijän harjoituskirja
Jääskeläinen, Miisa: Sana kerrallaan
Karjula Emilia (toim.) Kirjoittamisen taide & taito. Luovan kirjoittajan työkirja. 20 kirjailijaa, 70 sormiharjoitusta
Tuominen, Taija: Minusta tulee kirjailija
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Medianomitutkinnon asiantuntijaosaaminen,
edeltävyytenä opintojaksot Journalistin työ ja tiedonhankinta sekä Journalistinen kieli ja kirjoittaminen tai vastaavat tiedot ja taidot
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
kuvaa omaa oppimis- tai kirjoittamisprosessia
tunnistaa onnistumisensa ja kehittämiskohteensa
tekee annetut kirjoitustehtävät
osallistuu keskusteluun ja ryhmän toimintaan jonkin verran.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi
Opiskelija
analysoi jonkin verran omaa työprosessiaan, tekstejään ja oppimistaan
osaa soveltaa opiskeltavaa asiaa kirjoitustehtäviä tehdessään
osallistuu ryhmän toimintaan melko aktiivisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi
Opiskelija
analysoi ja arvioi työprosessin ja oman oppimisensa kypsästi ja perustellen
kirjoitustehtävät on tehty opiskeltavaa asiaa soveltaen, luovasti ja omaperäisyyttä osoittaen
pohtii opitun hyödyntämistä omassa työssä
on aktiivinen ja rakentava ryhmässä.