Tiedon luotettavuuden arvioinnin harjoituskurssi, 2 op - JOU012ME1A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija
osaa arvioida sosiaalisessa mediassa julkaistuja tietoja ja perustella arvionsa
osaa arvioida mediateksteissä käytettyjen lähteiden luotettavuutta
erottaa arkitiedon ja tieteellisen tiedon
tuntee somealustoiden merkityksen informaatiovaikuttamisen välineenä
ymmärtää algoritmien toimintalogiikkaa tiedon leviämisen ja tiedon saannin näkökulmasta
Sisältö
mediasisältöjen luotettavuuden arvioiminen
tekstin vaikuttamiskeinojen tunnistaminen ja analysoiminen
vastuullinen toiminta sosiaalisessa mediassa
sosiaalinen media informaatiovaikuttamisen välineenä
algoritmit tiedon leviämisen ja tiedonsaannin näkökulmasta
Oppimateriaalit
Kurssilla tarvittavat materiaali jaetaan kurssin aikana.
Intro
Kurssilla harjoitellaan kriittistä lukutaitoa vertailemalla mediatekstejä (esim. uutiset, tiedotteet, somejulkaisut). Pohdimme muun muassa, mistä tiedot ovat peräisin ja millainen uutinen on luotettava. Harjoittelemme arvioimaan sosiaalisessa mediassa julkaistua tietoa. Harjoitusten kautta osallistujat oppivat ymmärtämään, miten sosiaalisen median algoritmit vaikuttavat tiedon leviämiseen ja miten somealustat voivat toimia informaatiovaikuttamisen kanavina.
Lisäksi opintojaksoon voi kuulua journalismin ammattilaisten vierailijaluentoja, jotka ovat yhteisiä Haaga-Helian journalismin tutkinto-opiskelijoiden kanssa. Kurssin tavoite on tukea lukio-opintoja ja yo-tutkintoon valmistautumista.
Opit arvioimaan erilaisten mediatekstien luotettavuutta ja tutustut journalismiin ja sen opiskeluun korkeakoulussa. Kurssilta saamasi opintopisteet voit hyödyntää myöhemmin osana jatko-opiskeluasi. Voit kurssin kuluessa valita, suoritatko sen joko suppeampana (1 op) tai laajempana (2 op).
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei sidonnaisuuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
toimii valmiiden mallien ja ohjeiden mukaan
tuntee peruskäsitteet
toimii ryhmässä jonkin verran
erottaa arkitiedon ja mielipiteen tutkimustiedosta
erottaa mielipiteen havainnoista ja päätelmistä
osallistuu lähiopetukseen ja tekee annetut tehtävät
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi:
Opiskelija
pysyy sovituissa aikatauluissa
toimii aloitteellisesti
antaa palautetta
osallistuu yhteisiin keskusteluihin
palauttaa tehtävät sovitussa aikataulussa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi
Opiskelija
pohtii aihetta oivaltavasti
toimii aktiivisesti ryhmässä ja osallistuu aktiivisesti tehtävien yhteiseen käsittelyyn
tunnistaa oman osaamisensa ja jakaa tietoaan myös muille
hyödyntää saamansa palautteen ja antaa palautetta rakentavasti
arvioi kriittisesti ja rakentavasti myös omaa työtään
palauttaa tehtävät sovitussa aikataulussa.