Pitääkö suomalainen journalismi pintansa? Tule mukaan pohtimaan, millaisten ratkaisujen avulla journalistiset mediat voivat pysyä pystyssä. Opi tuntemaan Suomessa toimivan median nykytilanne ja omistussuhteet. Entä mitä merkitystä olisi sillä, jos journalismi jäisi muun viestinnän ja median jalkoihin?
Opiskelija
tuntee Suomessa toimivan median ja mediayritykset
tuntee median trendejä, kokeiluja ja haasteita meillä ja muualla
tuntee journalismin erityisaseman ja roolin mediakentässä
tuntee journalismin erilaisia ansaintalogiikoita.
Onko sinulla jo tavoitteissa kerrotut tiedot ja taidot? Voit osoittaa osaamisesi näytöillä. Ks. Oppimistavat.
Sisältö
median eri määritelmät
journalismin eri tehtävät yhteiskunnassa
erot ja yhtäläisyydet viestintään, sisältö- ja vaikuttajamarkkinointiin ja natiivimainontaan
mediayritykset ja yleisradiotoiminta Suomessa
Suomessa toimivat mediat tuotteina ja palveluina
uuden ja vanhan median kietoutuminen hybridiksi mediajärjestelmäksi
perinteiset ja uudet ansaintamallit
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Lähiopetus: luennot, keskustelut, vierailut/vierailijat, yhteinen tiedonrakentelu, itsenäiset tehtävät
tai
Näyttö
Ilmoittaudu näyttöön Webropol-lomakkeella. Vastuuopettaja hyväksyy ilmoittautumisesi ja sopii kanssasi ajan arviointikeskusteluun. Näyttö arvioidaan opintojakson kriteereillä, eikä näytöstä saatua arvosanaa voi korottaa. Saat näytön jälkeen tietää arvosanan ja voit halutessasi pyytää, ettei sitä kirjata. Tällöin voit osallistua toteutukselle normaalisti. Näyttöön voi osallistua vain yhden kerran.
Sovi näytöstä hyvissä ajoin ennen tulevan lukukauden ensivalintaa. Näin voit ilmoittautua ensivalinnassa niille opintojaksoille, joiden edeltävyytenä ko. opintojakso on.
Lisätietoja: Opintojakson vastuuopettaja; journalismin osaamisalueen osaamista ohjaava opettaja Esko Hatunen
Näyttö voi olla esimerkiksi omaan alan työkokemukseen perustuva esitys, työtodistus ja reflektoiva raportti.
Oppimateriaalit
Nordenstreng & Nieminen (toim.). 2017. Suomen mediamaisema. Vastapaino. Tampere.
Seppänen & Väliverronen. 2017. Mediayhteiskunta. Vastapaino. Tampere.
Luostarinen & Raittila (toim.) 2014. Journalistin vapaus. Vastapaino. Tampere.
Uutismedia verkossa. Reuters Institute Digital News Media report 2022.
Tilastokeskuksen mediatilastot.
Mediayritysten ja alan järjestöjen vuosikertomukset ja verkkosivut.
Opettajan jakama ja osallistujien tuottama materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Medianomitutkinnon avainosaaminen, ei edeltävyyksiä
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
hahmottaa suomalaisen mediakentän pääpiirteissään
osaa kuvata median trendejä ja kokeiluja
osaa kuvata journalismin erityisluonnetta mediakentässä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
hahmottaa suomalaisen mediakentän hyvin
osaa kuvata ja arvioida median trendejä ja kokeiluja
osaa kuvata journalismin erityisluonnetta eri näkökulmista.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
tuntee suomalaisen mediakentän, sen ansaintamallit ja haasteet hyvin
osaa kuvata median trendejä ja kokeiluja ja arvioida niitä kriittisesti ja monipuolisesti
osaa kuvata journalismin erityisluonnetta analyyttisesti pohtien.