Oppimispäiväkirja ja osallistuminen viidelle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa.
Ideoita ja esimerkkejä lähdeaineistoksi soveltuvasta sisällöstä:
Tuomas Kaseva, Reetta Räty ja Olli Seuri (toim.): Feaure! Kirjoittamisen mestarikurssi. Teos 2022
Minna Passi & Susanna Reinboth: Keisari Aarnio. Helsingin Sanomat 2017. Lauri Nurmi: Perussuomalaisten hajoamisen historia. Into Kustannus 2017. Hanna Nikkanen ja työryhmä: Hyvän sään aikana. Into Kustannus 2017.
Johanna Vehkoo: Valheenpaljastajan käsikirja. Kosmos 2019
Joonas Pörsti: Propagandan lumo. Sata vuotta mielten hallintaa. Teos 2017.
Antto Vihma, Jarno Hartikainen, Hannu-Pekka Ikäheimo, Olli Seuri: Totuuden jälkeen. Teos 2018
Olli Seuri: Avoin kysymys, Haastattelun käsikirja. Vastapaino 2020.
Olli Seurin podcastit sarjassa Avoin kysymys: https://areena.yle.fi/audio/1-50248695 muita teoksia, jotka tukevat oppimispäiväkirjaasi
Opiskelija osallistuu journalismin alan luennoille tai tapahtumiin.
Pasilan toimipiste
Suomi
19.08.2024 - 13.12.2024
Oppimispäiväkirja ja osallistuminen viidelle journalismin alan luennolle/tapahtumaan. Opiskelija voi mielellään ehdottaa vastuuopettajalle korvaavia luentoja/tapahtumia/kirjallisuutta, joilla syvennetään journalistista ammattitaitoa. Oppimispäiväkirjassa reflektoit luennoilla/tapahtumissa oppimaasi. Kertaat tärkeimmät luennoilla/tapahtumissa käydyt asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat kuulemaasi aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdit miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli. Jokaisesta luennosta/tapahtumasta kirjoitetaan 1–2 sivun pituinen teksti. Oppimispäiväkirjan voi kirjoittaa kronologisesti päiväkirjan muotoon tai voit yhdistää kokonaisuuden yhdeksi teema-jaotelluksi tekstiksi. Oppimispäiväkirjan lopuksi kirjoita niin ikään 1–2 sivun mittainen yhteenveto, jossa tiivistät oppimasi, sen merkityksen ammatillisen osaamisesi kannalta sekä tulevat kehittämisen kohteesi. Käsittele samaan tapaan myös valitsemasi kirjallisuus: kirjoita, mitä juuri kyseinen teos opetti, mitä uutta se toi ja mitä ajatuksia herätti. Tämä tehtävä lisätään opintojakson Moodleen, jonne tulee myös tehtävän palautus. Opintojakso arvioidaan asteikolla 0–5.
1. Valitse alan 5 luentoa/tapahtumaa, joille osallistut periodin 1 ja 2 aikana
2. Valitse teema esim. Luotettavuus/Työskentely uutistoimituksessa jne.
3. Valitse kirjallisuus
4. Kirjoita oppimispäiväkirja, jossa reflektoit kaikkea oppimaasi ja liität sen omaan ammatilliseen kehittymiseesi. Kertaat tärkeimmät aineistoissa olevat asiat, mutta kysymys ei ole luentomuistiinpanoista: annat oman äänesi kuulua, suhteutat uuden tiedon aiemmin oppimaasi ja omiin kokemuksiisi, pohdi, miten oppimasi tukee osaamistasi jatkossa journalismin asiantuntijana ja ammattilaisena. Kommentoit, analysoit, kehittelet eteenpäin ja kritisoitkin. Käytä jokaisessa päiväkirjamerkinnässä hyväksesi muuta aihepiiriin liittyvää aineistoa (1–3) lähdemerkinnöin. Muista myös selkeä ja virheetön kieli.
5. Lue arviointikriteerit: ne auttavat sinua hahmottamaan osaltaan tehtävän luonteen.
6. Palauta oppimispäiväkirja Moodleen 11.12. 2023 mennessä
Päivi Peltonen
15 - 40
MEDIA Medianomi, journalismi
0.00 op
3.00 op
H-5
Pasilan toimipiste
Suomi
13.01.2025 - 16.05.2025
Päivi Peltonen
15 - 40
MEDIA Medianomi, journalismi
0.00 op
3.00 op
H-5
Pasilan toimipiste
Suomi
15.01.2024 - 17.05.2024
01.12.2022 - 01.12.2022
Päivi Peltonen
15 - 40
MEDIA Medianomi, journalismi
0.00 op
3.00 op
H-5
Ei päättyneitä toteutuksia.