Opintojaksolla on lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Opiskelijat tekevät lähiopetuksessa ja sen ulkopuolella itsenäisiä- ja ryhmätehtäviä. Lähiopetuksessa on sekä teorialuentoja että tehtäviä ja niiden purkua.
Opettajien ja vierailijoiden jakama materiaali Moodle-oppimisalustalla.
Wedenborg Freja: Toimittajan salausopas, Mediapooli 2018 (suom. Pasi Kivioja)
Opintojaksolla on työelämävierailijoita, jotka tuovat käytännön näkökulmia tieto- ja kyberurvallisuuteen liittyviin asioihin.
Pasilan toimipiste
Suomi
24.03.2025 - 16.05.2025
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät, joista osa tehdään lähiopetuksessa.Toteutuksella tuotetaan myös laajempi ryhmätehtävä, joka esitellään ryhmissä viimeisellä lähiopetuskerralla.
Lähiopetus maanantaisin klo 16-19 luokassa 6211
17.1.
Opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, suoritus- ja arviointiperusteet sekä johdanto tieto- ja kyberturvallisuuteen.
24.1.
Tietoturvan teknisiä työkaluja.
31.1.
Toimittajan digiturvakoulutuksen tekeminen verkossa + reflektio.
7.2.
Päätoimittaja Veronika Munkin (Telex.hu) vierailu Päivälehden museossa.
14.2.
Vierailija: Keitä ovat verkossa toimivat trollit?
21.2. EI OPETUSTA – hiihtolomaviikko
28.2.
Ryhmätehtävän esittely, ryhmä- ja tehtäväjako sekä työskentelyn aloittaminen opettajien ohjauksessa.
7.3.
Ryhmätehtävän työstämistä opettajien ohjauksessa ja välicheck.
14.3.
Ryhmätehtävien katselmus ja palautekeskustelu.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Esko Hatunen, Laura Kettunen
14 - 25
Arviointikriteeri - arvosana 1 = tyydyttävä
Opiskelija
Soveltaa tietoa ja käsitteistöä kurssilla tehtävissä itsenäisissä- ja ryhmätehtävissä; toimii tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä; noudattaa sovittuja aikatauluja; osaa analysoida ja arvioida omaa osuuttaan; ottaa vastuuta ja auttaa muita. Ymmärtää tietoturvan ja kyberturvallisuuden perusasiat.
Arviointikriteeri - arvosana 3 = hyvä
Edellisten lisäksi opiskelija
Analysoi tiedon perusteella kriittisesti kurssin sisältöjä; osaa suunnitella ja aikatauluttaa työtään ryhmässä; osaa analysoida ja arvioida tehtävien ja ryhmäprojektin tulosta; löytää osaamisestaan kehittämiskohteita; organisoi ryhmän toimintaa, on aktiivinen viestijä ja luo työskentelyä tukevaa ilmapiiriä. Osaa soveltaa ja ottaa käyttöön journalistin tietoturvan kannalta hyödyllisiä työkaluja ja käytänteitä sekä huomioi kyberturvallisuuden toimittajan näkökulmasta.
Arviointikriteeri - arvosana 5 = kiitettävä
Edellisten lisäksi opiskelija
Hyödyntää uusinta tietoa, ideoi ja etsii luovia ratkaisuja toteutuksen eri vaiheissa, tilanteissa ja tehtävissä; kehittää soveltavia toimintamalleja; osaa analysoida ja arvioida kriittisesti itsenäisen työskentelyn ja ryhmän prosessia eri osapuolten kannalta; johtaa tarvittaessa ryhmän toimintaa ja kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan. Osaa ennakoivasti ja soveltavasti hyödyntää tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja.
MEDIA Medianomi, journalismi
0.00 op
2.00 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Opintojaksolla on lukujärjestyksen mukaisesti lähiopetusta. Opiskelijat tekevät lähiopetuksessa ja sen ulkopuolella itsenäisiä- ja ryhmätehtäviä. Lähiopetuksessa on sekä teorialuentoja että tehtäviä ja niiden purkua.
Opettajien ja vierailijoiden jakama materiaali Moodle-oppimisalustalla.
Wedenborg Freja: Toimittajan salausopas, Mediapooli 2018 (suom. Pasi Kivioja)
Opintojaksolla on työelämävierailijoita, jotka tuovat käytännön näkökulmia tieto- ja kyberurvallisuuteen liittyviin asioihin.
Pasilan toimipiste
Suomi
25.03.2024 - 17.05.2024
Itsenäiset- ja ryhmätehtävät, joista osa tehdään lähiopetuksessa.Toteutuksella tuotetaan myös laajempi ryhmätehtävä, joka esitellään ryhmissä viimeisellä lähiopetuskerralla.
02.01.2024 - 22.03.2024
Lähiopetus maanantaisin klo 16-19 luokassa 6211
17.1.
Opintojakson sisältö, oppimistavoitteet, suoritus- ja arviointiperusteet sekä johdanto tieto- ja kyberturvallisuuteen.
24.1.
Tietoturvan teknisiä työkaluja.
31.1.
Toimittajan digiturvakoulutuksen tekeminen verkossa + reflektio.
7.2.
Päätoimittaja Veronika Munkin (Telex.hu) vierailu Päivälehden museossa.
14.2.
Vierailija: Keitä ovat verkossa toimivat trollit?
21.2. EI OPETUSTA – hiihtolomaviikko
28.2.
Ryhmätehtävän esittely, ryhmä- ja tehtäväjako sekä työskentelyn aloittaminen opettajien ohjauksessa.
7.3.
Ryhmätehtävän työstämistä opettajien ohjauksessa ja välicheck.
14.3.
Ryhmätehtävien katselmus ja palautekeskustelu.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Esko Hatunen, Laura Kettunen
10 - 25
Arviointikriteeri - arvosana 1 = tyydyttävä
Opiskelija
Soveltaa tietoa ja käsitteistöä kurssilla tehtävissä itsenäisissä- ja ryhmätehtävissä; toimii tavoitteellisesti ryhmän jäsenenä; noudattaa sovittuja aikatauluja; osaa analysoida ja arvioida omaa osuuttaan; ottaa vastuuta ja auttaa muita. Ymmärtää tietoturvan ja kyberturvallisuuden perusasiat.
Arviointikriteeri - arvosana 3 = hyvä
Edellisten lisäksi opiskelija
Analysoi tiedon perusteella kriittisesti kurssin sisältöjä; osaa suunnitella ja aikatauluttaa työtään ryhmässä; osaa analysoida ja arvioida tehtävien ja ryhmäprojektin tulosta; löytää osaamisestaan kehittämiskohteita; organisoi ryhmän toimintaa, on aktiivinen viestijä ja luo työskentelyä tukevaa ilmapiiriä. Osaa soveltaa ja ottaa käyttöön journalistin tietoturvan kannalta hyödyllisiä työkaluja ja käytänteitä sekä huomioi kyberturvallisuuden toimittajan näkökulmasta.
Arviointikriteeri - arvosana 5 = kiitettävä
Edellisten lisäksi opiskelija
Hyödyntää uusinta tietoa, ideoi ja etsii luovia ratkaisuja toteutuksen eri vaiheissa, tilanteissa ja tehtävissä; kehittää soveltavia toimintamalleja; osaa analysoida ja arvioida kriittisesti itsenäisen työskentelyn ja ryhmän prosessia eri osapuolten kannalta; johtaa tarvittaessa ryhmän toimintaa ja kehittää tavoitteellisesti omaa osaamistaan. Osaa ennakoivasti ja soveltavasti hyödyntää tieto- ja kyberturvallisuuteen liittyviä tietoja ja taitoja.
MEDIA Medianomi, journalismi
0.00 op
2.00 op
H-5