Autenttisia ruokamatkailutuotteita asiakaslähtöisesti ja monikanavaisesti, 5 op - HOS024AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Autenttisia ruokamatkailutuotteita asiakaslähtöisesti ja monikanavaisesti HOS024AS2A-3001 25.03.2024-17.05.2024 5 op(RE4HA3, ...)+-
Toimipiste
Haagan toimipiste
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
25.03.2024 - 17.05.2024
Ilmoittautumisaika
02.01.2024 - 22.03.2024
Ryhmä
RE4HA3
CONTACT
Opettaja
Päivi Forsblom, Opri Laamanen
Paikkoja
15 - 40
Koulutus
RESTO Restonomi
T&K-osuus
3.00 op
Virtuaaliosuus
0.00 op
Arviointiasteikko
H-5
Osaamistavoitteet
-Osaa Suomen matkailustrategian ja kansallisen ruokamatkailustrategian linjauksia ja suuntaviivoja sekä tunnistaa ruokamatkailun toimijoita ja verkostoja Suomessa
-Ymmärtää palvelumuotoilun prosessin ja sen merkityksen tuotteistamisessa
-Tunnistaa ruokamatkailun eri asiakasryhmiä ja kehittää niille suomalaisia ruokaelämyksiä vastuullisesti ja asiakaslähtöisesti, -Tunnistaa ruokamatkailun moninaisia muotoja ja ymmärtää ruoan oleellisena osana kaikissa matkailun eri teemoissa
-Osaa tarinallistaa ruokamatkailuelämyksiä osana tuotteen tuotteistamista ja markkinointia
-hahmottaa, miten ruokamatkailua markkinoidaan ja myydään digitaalisuus huomioiden.
Sisältö
-Ruokamatkailustrategia ja ruokamatkailun tuotesuositukset
-Yhteistyö toimeksiantajan kanssa, verkostomainen toimintatapa,
-Asiakasymmärrys ja palvelumuotoilun prosessi
-Ruokamatkailutuotteen tarinallistaminen ja elämyksellinen tuotteistaminen
-Ruokamatkailun markkinoinnin ja myynnin mahdollisuudet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Blended -toteutus (lähiopetusta ja online). Opintojakson toteutuksella edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Havas, K. & Adamsson, K. 2020. Suomen ruokamatkailustrategia 2020-2028. Yhdessä tekoja luonnosta ammentaen, Toimenpiteet 2020-2023. Luettavissa: https://www.hungryforfinland.fi/files/2022/03/Ruokamatkailustrategia-2020-2028-1.pdf. Luettu 9.6.2022. Kylli, R. 2021. Suomen ruokahistoria, suolalihasta sushiin. Gaudeamus. Helsinki. Maa- ja metsätalousministeriö & Business Finland 2022. Finland Toolbox. The Smart Taste of Nature. Luettavissa: https://toolbox.finland.fi/life-society/the-smart-taste-of-nature/. Luettu 6.9.2022. Visit Finland & Haaga-Helia amk 2020. Ruokamatkailun tuotesuositukset 2020. Luettavissa: https://www.hungryforfinland.fi/files/2021/09/ruokamatkailun-tuotesuositukset-2020.pdf. Luettu 9.6.2022.
Visit Finland 2021. Kestävän ruokamatkailun opas. Luettavissa: https://www.businessfinland.fi/491559/globalassets/finnish-customers/02-build-your-network/visit-finland/julkaisut/kestavan-ruokamatkailun-opas-2021.pdf. Luettu 9.6.2022. Muu opettajien osoittama materiaali.
Intro
Tällä opintojaksolla opit tuotteistamaan ruokamatkailua palvelumuotoilun keinoin! Opintojakso tehdään projektina todelliseen tarpeeseen ideasta myytävään tuotteeseen asti. Olet mukana suunnittelemassa myös myynnin ja markkinoinnin ratkaisuja. Opintojakso sopii sinulle, jos olet innostunut kehittämisestä ja tunnet jonkin verran joko ruokaa, matkailua tai elämystaloutta.
Lisätiedot
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25% arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50%, opintojakso hylätään.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tuntee pääpiirteissään tärkeimmät aiheeseen liittyvät strategiat ja palvelumuotoilun prosessin. Pystyy kehittämään ja tuottamaan ruokamatkailutuotteen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Ymmärtää strategioiden merkityksen vastuullisten ruokamatkailutuotteiden kehittämisessä ja tuottamisessa. Ymmärtää palvelumuotoilun menetelmiä asiakaslähtöisesti. Ymnmärtää ruokamatkailun moninaisuuden ja tarinallistaa, ja osaa suunnitella myyntiä ja markkinointia.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Ymmärtää strategioiden merkityksen ja osaa soveltaa niitä vastuullisten ruokamatkailutuotteiden kehittämisessä ja tuottamisessa verkostomaisesti. Osaa käyttää palvelumuotoilun menetelmiä sekä hyödyntää ko prosessia toimeksiannon mukaisesti ja asiakaslähtöisesti. Hyödyntää ruokamatkailun moninaisia mahdollisuuksia tuotekehityksessä ja osaa tarinallistaa, myydä ja markkinoida ruokamatkailuelämyksiä.