- Ymmärtää kansainvälistä toimintakenttää ruokamatkailussa ja ruokamatkailun moninaisuutta maailmalla
- Tunnistaa eri maiden ruokakulttuurien vahvuuksia ruokamatkailussa
- Osaa hyödyntää tuotteistamisessa ruokamatkailun kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja osaa räätälöidä ruokamatkailupalveluja asiakastarpeiden mukaan
- Tunnistaa eri aatteelliset ja uskonnolliset ruokavaliot ruokamatkailun mahdollistajina
- Tunnistaa ruokamatkailun ajankohtaisia kansainvälisiä trendejä ja kehityssuuntia vastuullisesti
- Osaa järjestää teemallisen ruokamatkan
Sisältö
Ruokamatkailun trendit; kansainvälisen ruokamatkailun kohteet; kansainvälisten matkailijoiden tarpeiden selvittäminen; ruokamatkailupaketin suunnittelu ja tuottaminen, matkan toteuttaminen opintomatkana mahdollisuuksien mukaan yhteistyössä ulkomaisen partnerioppilaitoksen kanssa
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Blended
Osa opintojaksosta järjestetään opiskelijoiden suunnittelemana opintomatkana
Oppimateriaalit
Everett. Sally. 2016. Food & Drink Tourism. Principles and practice. LAB8. 2022. Trendiraportti 2022. Ruokamatkailu + 4 kansainvälistä ruokatrendiä. Haaga-Helia amk. Follow the food: the rise of gastronomic tourism in the Nordics. https://www.norden.org/en/information/follow-food-rise-gastronomic-tourism-nordics
WFT https://worldfoodtravel.org
UNWTO https://www.unwto.org/gastronomy-wine-tourism
Kouluttajien tarkennus materiaaleihin ennen kurssin alkua.
Intro
Tule laajentamaan ruokamatkailuosaamistasi. Tällä kurssilla tutustumme kansainväliseen ruokamatkailuun ja pääset suunnittelemaan ja toteuttamaan ruokamatkan.
Lisätiedot
Opintojaksojen contact-, online ja blended-toteutuksilla edellytämme läsnäoloa lukujärjestykseen merkityillä opetuskerroilla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 25 % arvosanasi laskee yhdellä numerolla. Jos olet poissa opetuskerroilta yli 50 %, opintojakso hylätään.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Taso 3, Ruokamatkailun osaamiskokonaisuus 15 op, on tehty, menossa tai valittu
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tunnistaa kansainvälistä ruokamatkailun toimintakenttää ja eri ruokakulttuurien vahvuuksia. Tunnistaa joitain ajankohtaisia trendejä ja pystyy osallistumaan ruokamatkailupalveluiden tuottamiseen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tunnistaa kansainvälistä ruokamatkailun toimintakenttää, moninaisuutta ja eri ruokakulttuurien vahvuuksia. Tunnistaa asiakkaan tarpeita ja osaa räätälöidä ruokamatkailupalveluita. Tunnistaa trendejä ja osaa toimia osana tiimiä järjestämässä kansainvälistä ruokamatkaa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Ymmärtää kansainvälistä toimintakenttää ruokamatkailussa ja ruokamatkailun moninaisuutta maailmalla.
Tunnistaa eri maiden/valittujen maiden ja ruokakulttuurien vahvuuksia ruokamatkailussa
Osaa hyödyntää tuotteistamisessa ruokamatkailun kansainvälisten asiakkaiden tarpeita ja osaa räätälöidä ruokamatkailupalveluja asiakastarpeiden mukaan
Tunnistaa eri aatteelliset ja uskonnolliset ruokavaliot ruokamatkailun mahdollistajina
Tunnistaa ruokamatkailun ajankohtaisia kansainvälisiä trendejä ja kehityssuuntia vastuullisesti
Osaa järjestää teemallisen ruokamatkan