Taitotaso: A2
Opintojakson tavoitteena on pohja, jolla opiskelija voi tuottaa kieliopillisesti korrektia saksan liikekieltä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• selviytyy peruskielenkäyttötilanteista saksankielisten kanssa
• hallitsee liikesaksan perussanaston ja on laajentanut kaupallisen saksan kielen sanastoaan
• hallitsee kieliopin keskeiset alueet ja osaa soveltaa niitä eri kielenkäyttötilanteissa
• osaa käyttää keskeisiä kieliopillisia rakenteita
• on päässyt alkuun kulttuurieroihin perehtymisessä
Sisältö
• Suullisen saksankielen valmiuksien harjoittelu ja niiden soveltaminen
• Keskeisimmän sanaston laajentaminen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus 30 h
Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, kokeeseen valmentautuminen 46h
Suullinen/kirjallinen koe 2h
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite.
Opiskelu ja oppiminen perustuvat lähiopetustunteihin ja itsenäiseen opiskeluun. Lähiopetustunneilla harjoitellaan suullisia peruskielenkäyttötilanteita. Opintojaksolla aktivoidaan saksan kielen peruskielioppia liikekielen perussanaston avulla. Lähiopetuksen ohella opintojakso sisältää viikkotehtäviä, joiden avulla opiskelija harjoittaa sekä omaa tuottamista että ymmärtämistä. Opintojakso perehdyttää ennen kaikkea suullisiin kielenkäyttötilanteisiin, joita harjoittelemalla opiskelija selviytyy peruskielenkäyttötilanteista.
Opiskelija voi osoittaa erillisellä näyttökokeella hallitsevansa opintojakson tavoitteet ja sisällöt. Tästä on sovittava opettajan kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua. Näyttöön on mahdollisuus osallistua vain kerran ennen opintojaksolle osallistumista. Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.
Oppimateriaalit
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Taitotaso: A2
Saksan perusteet 1 (GER8LS050) ja Saksan perusteet 2 (GER8LS060) tai vastaavat taidot.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija ymmärtää joskus yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija pystyy käyttämään oppimaansa yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija?ymmärtää usein yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvää. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa lähinnä tutuissa, monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää yleensä yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvää. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, monipuolisiin kielenkäyttötilanteisiin.