Saksan liikekieli 1, suullinen osa, 2.5 op - GER4LS222B
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Tesi Binder
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Taitotaso: A2
Opintojakson tavoitteena on pohja, jolla opiskelija voi tuottaa kieliopillisesti korrektia saksan liikekieltä.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• selviytyy peruskielenkäyttötilanteista saksankielisten kanssa
• hallitsee liikesaksan perussanaston ja on laajentanut kaupallisen saksan kielen sanastoaan
• hallitsee kieliopin keskeiset alueet
• osaa käyttää keskeisiä kieliopillisia rakenteita
• on päässyt alkuun kulttuurieroihin perehtymisessä
Lähiopetus 30 h
Itsenäinen opiskelu, harjoitustehtävät, kokeeseen valmentautuminen 46h
Kirjallinen koe 2 x 2h
Opintojaksolla on 80% läsnäolovelvoite.
Opiskelu ja oppiminen perustuvat lähiopetustunteihin ja itsenäiseen opiskeluun. Lähiopetustunneilla harjoitellaan suullisia peruskielenkäyttötilanteita. Opintojaksolla aktivoidaan saksan kielen peruskielioppia liikekielen perussanaston avulla. Lähiopetuksen ohella opintojakso sisältää runsaasti viikkotehtäviä, joiden avulla opiskelija harjoittaa sekä omaa tuottamista että ymmärtämistä. Opintojakso perehdyttää kieliopillisiin rakenteisiin, joiden avulla opiskelija selviytyy peruskielenkäyttötilanteista.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen:
Opiskelija voi osoittaa erillisellä näyttökokeella hallitsevansa opntojakson tavoitteet ja sisällöt. Tästä on sovittava opettajan kanssa viimeistään kaksi viikkoa ennen opintojakson alkua. Näyttöön on mahdollisuus osallistua vain kerran ennen opintojaksolle osallistumista. Näyttö arvioidaan asteikolla 1-5.
Hallamaa, O. & Vainio, K. So stimmt es im Beruf. Otava. Helsinki.
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajan ilmoittama ja jakama materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Saksan perusteet 1 (GER8LS050) ja Saksan perusteet 2 (GER8LS060) tai yläasteen ja lukion oppimäärä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija ymmärtää joskus yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija pystyy käyttämään oppimaansa yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija ymmärtää usein yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvää. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa lähinnä tutuissa, monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää yleensä yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvää. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, monipuolisiin kielenkäyttötilanteisiin.