Osaamistavoitteet ja arviointi
Opiskelija
• syventää kielen rakenteiden hallintaa yleisimpien ongelmakohtien käsittelyn avulla
• tutustuu ajankohtaisiin aiheisiin
• tunnistaa omat sanastolliset ja/tai rakenteelliset ongelma-alueensa
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1-5.
Sisältö
Käännösharjoituksia suomesta saksaan. Käännökset lähetetään opettajalle sähköpostitse. Käännösharjoitusten valmistelua varten opiskelija kokoaa ryhmässä teksteihin tarvittavat sanalistat sekä pitää oppimispäiväkirjaa harjoitustensa edistymisestä.
Tasotesti
Avausluento
4 käännösharjoitusta
Kirjallinen lopputentti
Opintojakso muodostuu avausluennosta ja verkossa tehtävistä harjoituksista sekä lopputentistä, yhteensä 80h opiskelijan työtä. Opintojakson aluksi verkossa itsenäisesti tehtävä tasotesti. Opintojakson ensimmäisellä viikolla pakollinen avausluentotapaaminen, jolloin käydään läpi työskentelytavat.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Oppimistavat
Opintojakso muodostuu avausluennosta ja verkossa tehtävistä harjoituksista, 4 käännöksestä sekä lopputentistä. Opintojakson aluksi on verkossa itsenäisesti tehtävä tasotesti. Opintojakson ensimmäisellä viikolla ensimmäinen pakollinen avausluentotapaaminen, jolloin käydään läpi työskentelytavat.
Arviointitavat
Kirjallinen tentti 60%
Suoritetut käännöstehtävät 40%
Vastuuopettaja
Tesi Binder, Pasila
Oppimateriaalit
Harjoitukset verkkosivuilla
Intro
Saksan käännösharjoituksia
(Übersetzungsübungen ins Deutsche)
Tunnus: GER005AS2A
Laajuus: 3 op
Ajoitus: 4.-6. lukukausi
Kieli: Saksa
OPS: OPS 2016
Opintojakson taso: ammattiopinnot
Opintojakson tyyppi: vapaasti valittava
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Taitotaso: B1
Suoritetut perusopinnot, Saksan liikekieli 1 ja 2, riittävä saksankielen taito
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija ymmärtää joskus yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta välttävällä tasolla. Opiskelija pystyy käyttämään oppimaansa yksinkertaisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija?ymmärtää usein yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta hyvää. Opiskelijalla on valmiuksia soveltaa oppimaansa lähinnä tutuissa, monipuolisissa kielenkäyttötilanteissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija ymmärtää yleensä yksinkertaisia ja monipuolisia suullisia ja kirjallisia viestejä sekä pystyy välittämään ne onnistuneesti vastaanottajalle. Puhuminen ja kirjoittaminen on rakenteiden ja/tai ääntämisen osalta erittäin hyvää. Opiskelija pystyy soveltamaan oppimaansa uusiin, monipuolisiin kielenkäyttötilanteisiin.