Opintojakson tavoitteena on tutustua median tapoihin tuottaa ruokaan liittyvää kirjoittelua ja ruokavalokuvausta. Opiskelija osaa tuottaa ruokamediaan tekstejä ja reseptejä kuvineen. Lisäksi hän pystyy hahmottamaan ruoka- ja media-alan toimintatavat ja yhteistyömahdollisuudet.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa havainnoida alan trendejä ja hyödyntää tätä tietoa työskentelyssään
• ymmärtää ja osaa soveltaa toiminnassaan ruoka-designia
• osaa kehittää elämyksellisiä ja esteettisiä tuotteita
• osaa analysoida, arvioida ja toistaa ruokamedioiden tyylejä
• osaa kehittää ja laatia eri medioihin sopivia reseptejä
• hahmottaa ruoka-aiheisen artikkelin teon vaiheet
Sisältö
• ruokatrendit
• ruoka-aiheisen artikkelin ja tekeminen
• ruokatoimittajan työ
• ruokadesign
• ruokavalokuvauksen periaatteet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus ja tehtävät 70 h
Kirjallisuuteen ja ruokamediaan tutustuminen 34 h
Itsenäinen opiskelu 30 h
Oman oppimisen arviointi 1 h
Oppimateriaalit
Tuntityöskentelyn materiaali sekä muu ohjaajien ilmoittama ja jakama materiaali.
Lisätiedot
Opintojakso toteutetaan yhdessä elinkeinon kanssa (vierailevia luennoitsijoita, tutustumiskäyntejä ja tehtävän toteutus elinkeinolle).
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksolla ei lähtötasovaatimuksia
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaa ohjatusti ja annettujen ohjeiden mukaan suunnitella ja toteuttaa ruokamediaan liittyvän tekstin ja reseptin kuvineen sovitusta aiheesta. Opiskelija tarvitsee paljon tukea tehtävässä.
Aikataulujen noudattamisessa on ongelmia ja oman työn suunnittelussa puutteita.
Opiskelija osallistuu keskusteluun tunneilla ja ryhmän toimintaan satunnaisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ruokamediaan liittyvän teksti- ja reseptikokonaisuuden kuvineen sovitusta aiheesta, mutta tekniikan ja toteutuksen osalta esiintyy epätasaisuutta.
Aikataulujen noudattamisessa on jonkin verran ongelmia ja oman työn suunnittelussa puutteita. Tunnistaa omat heikkoudet ja pystyy hyödyntämään palautetta.
Kaikki annetut tehtävät on tehty tehtävänannon mukaisesti.
Opiskelija osallistuu keskusteluun tunnilla. Tuo omia ajatuksiaan ja ideoitaan yhteiseen keskusteluun, antaa asiallista palautetta omalla vuorollaan.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaa itsenäisesti suunnitella ja toteuttaa ruokamediaan liittyvän teksti- ja reseptikokonaisuuden kuvineen, jossa tuotos muodostaa yhtenäisen kokonaisuuden. Työ on tekniikan ja toteutuksen osalta erinomainen.
Opiskelija noudattaa aikatauluja, osaa suunnitella ja mitoittaa oman työn käytettävissä olevan ajan mukaan. Hän tunnistaa omat kehittämistarpeensa, osaa hyödyntää palautetta ja pystyy itsenäisesti löytämään ratkaisuja ongelmiin.
Tehtäviin on paneuduttu ja tehtävät on tehty tehtävänannonmukaisesti. Työssä on persoonallista näkemystä.
Opiskelija osallistuu aktiivisesti keskusteluun tunnilla, jakaa tietoa, ideoi ja kommentoi yhdessä, antaa rakentavaa ja konkreettista palautetta, luo myönteistä ilmapiiriä. Hän sisäistää tiedon jakamisen merkityksen ja tekee sitä aktiivisesti ryhmässä.