• omaksuu turvallisen ja hygieenisen tavan toimia ammattikeittiössä
• hallitsee käytännön ruoanvalmistuksen perusteet, tuntee ruokalajeja ja raaka-aineita
• hallitsee välineet ja laitteet, niiden ominaisuudet ja käytön
• hallitsee ammattikeittiön eri toimintatavat
• tietää tapahtumasuunnittelun perusteet ja organisoinnin
Sisältö
• Ammattikeittiön toiminta ja työturvallisuus
• Raaka-aineet, puolivalmisteet ja einekset
• Keittiön laitteet ja työvälineet
• Keskeiset kylmän– ja lämpimän keittiön ruokalajit
• Projektityöskentelyn perusteet ja aikatauluttaminen
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a. Lähiopetus
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistuminen
c. Oppimistehtävä(t)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Opettajan jakama materiaali
Lisätiedot
Opinnollistamistehtävät/ Työelämäprojekti laaditaan yhteistyössä opintojakson vastuuopettajien kanssa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ruokatuotannon johtamisen koulutuksen soveltuvuuskokeen suorittaminen hyväksytysti. Projekti tulee suorittaa samanaikaisesti Ruoka-alan toimintaympäristö opintojakson (FPR2RR001) kanssa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty opintojakso arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty. Mikäli opiskelija saa projektista hylkäävän arvioinnin, tulee koko projekti suorittaa uudelleen. Ei uusintamahdollisuutta.
Hylätty
Opiskelija ei ole osallistunut lähiopetukseen eikä kykene itsenäisesti selviytymään annetuista työtehtävistä. Hän ei ole osallistunut projektin aikana suoritettavaan suunnittelutyöhön/toteutukseen eikä ole osoittanut omatoimisuutta. Opiskelija tarvitsee jatkuvasti ohjausta toimiessaan ammattikeittiössä. Opiskelija ei ole reflektoinut omaa oppimistaan eikä arvioinut omia työsuorituksiaan riittävästi.
Hyväksytty
Opiskelija tuntee projektimaisen työskentelyn perusteet ja suorittaa annettuihin tehtäviin liittyvät työt hyväksytysti. Hän osaa muokata ja soveltaa perusreseptiikkaa sekä vertailla raaka-aineiden ominaisuuksia ja käyttötarkoituksia. Lisäksi opiskelija osaa käyttää ja hyödyntää monipuolisesti opetuskeittiössä olevia välineitä ja laitteita. Opiskelija kykenee reflektoimaan omaa oppimistaan ja arvioimaan omia työsuorituksiaan.