laatia työnhakuun ja rekrytointiin liittyviä viestejä
tuottaa kaupankäyntiin ja tiedottamiseen liittyviä tekstejä
muokata organisaation tekstejä ja antaa niistä palautetta
kirjoittaa ohjeiden ja suositusten mukaista hyvää yleiskieltä
seurata kielessä ja kielenhuollon ohjeissa tapahtuvia muutoksia
hyödyntää tehokkaasti työvälineohjelmistoja tekstien tuottamiseen
soveltaa SFS 2487 -asiakirjastandardia.
Sisältö
Sisältö
työpaikkailmoitus, työhakemus, CV ja video-CV, työhaastattelu
kaupankäynnin tekstiketju: tarjouspyyntö ja tarjous, reklamaatio ja vastaus
tiedotteet ja suhdetoiminnalliset tekstit
tekstien editointi
tekstin rakenne ja ymmärrettävyys
tekstin sävy ja palveluhenkisyys
havainnollisuus, sananvalinnat ja lause- ja virkerakenteen selkeys
kielenhuoltoa, mm. välimerkit, lyhenteet, numeroilmaukset, iso ja pieni alkukirjain, yhdyssanat, vierassanat, pronominien käyttö ja sanojen taivutusmuotojen pulmat
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät ja tentti
b. Verkko-opiskelu ja siihen liittyvät tehtävät ja tentti. Tässä vaihtoehdossa on ennakkotehtävä, joka on läpäistävä hyväksytysti.
Opintojaksoon sisältyy pakollisena myös oman oppimisen arviointi.
Aikaisemmin hankitun osaamisen tunnustaminen (AHOT):
Tekstiportfolio omista työteksteistä sekä kielen- ja tekstinhuollon näyttökoe.
Oppimateriaalit
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita. Helsinki.
Moodlessa oleva aineisto, Kielitoimiston materiaalit.
Tukena myös
Hoppe, T. & Laine, T. 2014. Työnhakuopas. Mitä, miten, missä? Talentum. Helsinki.
Kankaanpää, S. & Piehl, A. 2011. Tekstintekijän käsikirja. Opas työssä kirjoittaville. Yrityskirjat. Helsinki.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Tiedot: Tunnistaa kaupankäyntiin, tiedottamiseen ja rekrytointiin liittyvien tekstilajien pääpiirteitä. Tuntee kielenhuollon keskeiset ohjeet pääpiirteittäin.
Taidot: Kirjoittaa jäsentyneitä ja ymmärrettäviä asiatekstejä, joskin tekstilajien kieli- ja ulkoasussa, rakenteessa tai sisällössä on erilaisia puutteita. Osaa käyttää kirjoittamisen apuna kielioppaita ja pyrkii noudattamaan kielenhuollon ohjeita. Osaa laatia perusasiakirjoja, soveltaa asiakirjastandardia ja tuottaa jokseenkin virheetöntä tekstiä.
Pätevyys: Noudattaa pääosin määräaikoja ja työskentelyohjeita mutta osallistuu melko vähän ryhmän työskentelyyn.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tiedot: Tuntee kaupankäyntiin, tiedottamiseen ja rekrytointiin liittyvien tekstilajien ja pääpiirteet sekä keskeiset kielenhuollon ohjeet.
Taidot: Kirjoittaa tyyliltään, rakenteeltaan ja sävyltään asiallisia, tavoitteisiin ja vastaanottajan tarpeisiin melko hyvin soveltuvia työtekstejä. Käyttää suomen kieltä pääosin yleiskielen normien mukaisesti. Osaa etsiä ja soveltaa kielenhuollon suosituksia. Tuntee suomen kieliopin keskeiset käsitteet ja tärkeimmät niihin liittyvät kielenhuollon ohjeet. Hyödyntää ja antaa palautetta teksteistä. Osaa laatia asiakirjoja ja soveltaa asiakirjastandardia.
Pätevyys: Noudattaa määräaikoja, osaa käyttää ohjeita itsenäisesti ja soveltaa oppimaansa. Osallistuu työskentelyyn pääasiassa aktiivisesti.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Tiedot: Tuntee hyvin kaupankäyntiin, tiedottamiseen ja rekrytointiin liittyvät tekstilajit ja kielenhuollon ohjeet ja suositukset.
Taidot: Suunnittelee ja kirjoittaa sujuvasti työelämän erilaisiin viestintätilanteisiin sopivia, julkaisukelpoisia tekstejä, joiden sisältö, rakenne, tyyli ja sävy ovat tavoitteen ja organisaation ilmeen mukaisia ja vastaanottajalle hyvin kohdennettuja. Käyttää virheetöntä, huoliteltua ja sujuvaa suomen kieltä. On tietoinen kielessä tapahtuvista muutoksista ja kielenhuollon uusista suosituksista. Osaa arvioida työtekstien laatua, muokata niitä itsenäisesti ja soveltaa suomen kieliopin käsitteitä kielen korjaustarpeiden tunnistamiseen ja perustelemiseen. Osaa laatia erityyppisiä asiakirjoja ja soveltaa asiakirjastandardia.
Pätevyys: Noudattaa täsmällisesti työskentelyaikoja, on oma-aloitteinen ja jakaa tietoa ja osaamistaan muille.
Opintojakso arvioidaan asteikolla 1–5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.