Työnohjaus on oman työn tekemistä tukevaa, ennakoivaa työssä jaksamista edistävää toimintaa, jossa ihminen, työ, työskentelytavat ja yhteistyö ovat keskiössä. Erityisopettajan työ on?opetukseen liittyvien tehtävien lisäksi?tukemista ja auttamista, jolloin omasta työssä jaksamisesta tulee erityisesti huolehtia. Omasta jaksamisesta huolehtimisen lisäksi eräs keino jakaa työn tekemisen tapaa ja ajatuksia työstä on työnohjaus.
Työnohjauksellisen työskentelyn taustalla voi olla yhteisön vuorovaikutuksen vahvistamista, toimintatapojen jakamista ja kehittämistä tai haasteita ja pulmia. Tämän vuoksi koko työyhteisön vuorovaikutustaitojen tarkastelu ja taitojen harjaannuttaminen voivat auttaa myös ratkaisemaan yhteisön tai tiimin haasteita ja parantaa työhyvinvointia. Työnohjauksellisessa reflektioprosessissa työyhteisön jäsen voi tutkia?työympäristöä ja itseään osana työyhteisöä. Työyhteisön vuorovaikutus rakentuu yhteisen tehtävän ympärille: mikä on yhteisön yhteinen tehtävä ja tavoite. Dialogin ja yhteisen ajattelun avulla tämä vuoropuhelu vahvistaa yhteistä suuntaa tekemiselle, joka auttaa työntekijää oman perustehtävän toteuttamisessa ja jaksamisessa.
Sisältö
- oman työkyvyn ylläpito ja ennakointi
- työnohjaukselliset toimintatavat erityisopettajan työn tukena; työnohjaus ja vertaismentorointi
- rakentava dialogi työyhteisössä
- työhyvinvointi ja jaksaminen – myötätuntouupumuksen ja sijaistraumatisoitumisen tunnistaminen ja ennakointi erityisopettajan työssä?
- omien voimavarojen tunnistaminen, ylläpito ja edistäminen jne.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Osallistut koulutuksen aikana yhteisen reflektointiin erityisopettajan työhön liittyvistä teemoista. Tarkastelet omaa jaksamistasi ja työssäsi sinua kuormittavia tekijöitä. Tunnistat työskentelyssäsi myötätuntouupumuksen rajapintoja ja kehität omassa työssäsi jaksamistasi edistäviä työskentelytapoja. Osallistut työnohjaukselliseen työskentelyyn opiskelijakollegoidesi kanssa omaohjaajaryhmässä.