Urheilu- ja hyvinvointialan liiketoimintaosaaja, 5 op - ENT4LH102B
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
• Osaa toimia kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
• Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
• Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin
• Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
• Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
• Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
• Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä
Sisältö
- Urheiluliiketoiminnan perusteet ja mahdollisuudet
- Urheiluosaamisen tuotteistaminen
- Liikeideoiden kehittäminen
- Urheiluseuran kehittäminen liiketoiminnallisesta perspektiivistä
- Ansaintalogiikka urheiluseuroissa ja yrityksissä
- Sponsorointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
- Lähiopetus
- Tehtävät
- Projektityöskentely
- Yritysvierailu
- Itsenäinen työskentely
Oppimateriaalit
Alaja, E. & Forssell, C. 2004. Tarinapeliä – sponsorin käsikirja – sponsoroinnin perusteet ja käytännön toimintaohjelma. Suomen Urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29. Suomen Urheilumuseosäätiö. Helsinki
Alaja, E. 2000. Arpapeliä? Urheilumarkkinoinnin käsikirja. Suomen urheilumuseosäätiö. Helsinki.
Beech, J. & Chadwick, S. 2013. The Business of sport management. 2. painos. Harlow. Pearson
Itkonen, H., Ilmanen, K. & Matilainen, M. 2007. Urheilun sponsorointi Suomessa. Jyväsky-län yliopisto. Liikuntatieteen laitos. Jyväskylä.
Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey.
Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge. New Yor
Sippola Petra, Liikuntabisnes 2014,
Valanko, E. 2009. Sponsorointi – Yhteistyökumppanuus strategisena voimana. Talentum. Helsinki.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
• Tunnistaa yrittäjämäisen toiminnan merkityksen urheiluseuralle sekä aloittavalle yritykselle
• Tunnistaa urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
• Tunnistaa ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
• Tunnistaa kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Tunnistaa urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita
• Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
• Osaa arvioida omaa oppimistaan prosessin aikana
Arviointikriteeri - arvosana 3
• Osaa toimia yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
• Tunnistaa ja osaa analysoida urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
• Ymmärtää kokonaisvaltaisesti ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
• Tunnistaa ja osaa analysoida kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita
• Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön kokonaisvaltaisesti merkityksen urheiluseuralle
• Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
Arviointikriteeri - arvosana 5
• Osaa toimia kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
• Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
• Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin
• Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
• Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
• Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
• Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
• Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä