Opiskelija oppii toimimaan yrittäjämäisessä tiimissä. Hän oppii kehittämään palveluita ja/tai tuotteita design thinking -viitekehyksessä ja kokeilevassa kulttuurissa. Hän voimaantuu tiiminsä kanssa ymmärtämään asiakastaan, luomaan rohkeasti, toimimaan ja aikaansaamaan tuloksia.
Sisältö
Design thinking, kokeilukulttuuri, asiakaslähtöisyys, luovuus ja tiimityö.
Opintokokonaisuuden avulla osallistujat oppivat tunnistamaan olemassa olevia vahvuuksiaan uusien kokonaisuuksien luomisessa. Sanoittamalla ydinosaamista uudella tavalla ja tarkastelemalla sitä uusista näkökulmista on mahdollista luoda täysin uusia palveluita, tuotteita tai kokonaisuuksia esitettyyn haasteeseen. Työpajat tarjoavat design-ajattelun menetelmiä ja ideoinnin työkaluja innovaatiotyöskentelyn tueksi. Keskeisiä tavoitteita ovat asiakasymmärryksen, luovuuden ja tiimityön kehittäminen sekä kokeilujen toteuttaminen.v
Luovuus on keskeinen osa työpajatyöskentelyä. Ideointiprosessissa tiimejä ohjataan esittämään kaikista villeimmätkin ideansa, miettimättä alkuun niiden toteutuskelpoisuutta. Näin varmistetaan se, ettei lupaavia ideoita ammuta alas liian varhaisessa vaiheessa. Ideana on ensin taustoittaa ja vasta sen jälkeen rajata tiimien ideoita hallitusti ja fasilitoinnin tuella.
Työpajoissa kehitettäviä ratkaisuja lähestytään asiakaslähtöisestä näkökulmasta. Lähtökohtana on se, että osallistujatiimit ymmärtävät kysynnän ja tarjonnan välisen suhteen ja sen merkityksen. Keskeisiä kysymyksiä tiimeille ovat esimerkiksi: Miksi joku käyttäisi palvelua/tuotetta? Kuinka paljon joku on valmis maksamaan tuotteesta? Minkä ongelman tuote/palvelu ratkaisee?
Työpajojen tavoitteena on, että osallistujat oppivat työskentelemään tiiminä ja oppivat uusia työskentelytapoja muilta tiiminsä jäseniltä. Osallistuja ottaa muut huomioon, ja kuuntelee kaikkien mielipiteitä. Osallistujat tekevät yhdessä töitä yhteisen tavoitteen eteen ja tuovat kaikki omaa osaamistaan tiimin hyödynnettäväksi.
Osana ratkaisun kehittämistä osallistujat haastetaan suunnittelemaan pilottiprojekti, jonka avulla he voivat validoida ideansa toimivuutta. Kokeilujen suunnittelu ja toteuttaminen konkretisoivat tiimien ideaa ja valaisevat, mikä toimii ja mitä pitää vielä kehittää. Tiimit ottavat näin selkeitä askeleita kehittämiensä innovaatioiden käytäntöön viemiselle.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Opintojakson aikana osallistujat työstävät uusia ideoita tiimeissä British Design Councilin laatimaa Double Diamond-menetelmää soveltaen. Opintojakso koostuu fasilitoiduista työpajoista, joissa keskitytään aina tiettyyn osa-alueeseen tai teemaan, jonka avulla ideaa työstetään eteenpäin. Jokaisella osa-alueella on selkeä tarkoituksensa osana luovaa ideointiprosessia. Keskeisimpänä oppimistapana ovat tekemällä oppiminen, design-prosessit ja ketterät kokeilut.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei sidonnaisuuksia eikä vaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty: Ihannetilanteessa opiskelija on innostunut, toimiva, kehittävä ja asiakaslähtöinen tiimin jäsen. Hänen työnsä on rohkeaa ja analyyttistä, ja asiakkaan tuotteet paranevat huimasti.
Hylätty: Opiskelija ei osallistu eikä ota roolia tiimissä. Tuloksia ei synny tai ne ovat niukkoja.