- Tavoitteena on perehtyä kansainväliseen urheiluliiketoimintaan mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten perspektiivistä.
Sisältö
- Kansainvälisen liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen ja mahdollisuudet
- Urheiluosaamisen tuotteistaminen
- Liikeideoiden kehittäminen ja kansainvälistäminen
- Liiketoiminnan perusteiden ymmärtäminen ja ulkoistamisen mahdollisuudet
- Liikeidean viimeisteleminen
- Verkostojen vahvistaminen
Oppimateriaalit
Alaja Erkki, Forssel Christina 2004, Tarinapeliä, sponsorin käsikirja
Alaja Erkki 2000, Arpapeliä, Urheilumarkkinoinnin käsikirja
McDonnell, I. & Moir, M. 2014. Event Sponshorship. Routledge. New York.
Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey.
Sippola Petra Liikuntabisnes 2014,
Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge. New York.
Opettaja voi suositella tarvittaessa myös muuta kirjallisuutta
Intro
Tavoitteena on perehtyä kansainväliseen urheiluliiketoimintaan mikroyritysten sekä pienten ja keskisuurten yritysten perspektiivistä.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei ole ennakkovaatimuksia muiden opintojaksojen suhteen, mutta suositellaan ottamaan myös muita urheiluliiketoiminnan opintojaksoja. Mikäli paikkoja opintojaksolle on rajoitetutsi, niin mukaan otetaan ensisjaisesti opiskelijoita, jotka ovat suoritaannet muitakin urheiluliiketoiminnan opintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
- Opiskelija tuntee projektityöskentelyn perusteet, tietää keskeisimpiä liiketalouden peruskäsitteitä ja -prosesseja sekä tuntee yrityksen toimintaympäristön rakenteen ja keskeiset sidosryhmät.
- Opiskelija on kykeneväinen projektityöskentelyyn sekä seuraamaan liike-elämän tapahtumia mediassa. Opiskelija on omaksunut ammattikorkeakouluopiskelun periaatteet, hän käyttäytyy hyvin ja hänellä on oikea asenne yrittäjämäiseen työskentelyyn.
Arviointikriteeri - arvosana 3
- Opiskelija tietää urheiluliike-elämän keskeiset käsitteet ja peruslainalaisuudet, tunnistaa yrityksen perusprosessit sekä tietää yrityssuunnittelun vaiheet ja toimintaympäristön vaikutukset suunnitteluun. Opiskelija on omaksunut sisäisen ja ulkoisen yrittäjyyden käsitteet sekä taitavan projektityöskentelyn periaatteita. Hän on saanut näkökulmia eri aiheiden opiskeluun jatkossa
- Opiskelija tuntee sidosryhmien vaatimukset yritysten päätöksenteossa. Hän osaa hankkia tietoa yritystoiminnasta ja sen edellytyksistä sekä osaa soveltaa niitä. Hän hallitsee hyvin projektityöskentelyn ja on omaksunut ammattikorkeakouluopiskelun periaatteet ja keskeisiä työskentelytaitoja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
- Opiskelija hallitsee hyvin projektityöskentelyn perusteet. Hän on yrittäjämäisesti suuntautunut, seuraa aktiivisesti liike-elämän tapahtumia ja osaa suhteuttaa omia uramahdollisuuksiaan urheiluliike-elämän tarpeisiin. Opiskelija hallitsee hyvin yrityksen keskeiset toimintaprosessit, käsitteet ja lainalaisuudet sekä tuntee yrityssuunnittelun vaiheet ja toimintaympäristön vaikutukset yritystoiminnan suunnitteluun ja yritysten toimintaan.
-Opiskelija toimii yrittäjämäisesti, osaa toimia erinomaisesti ryhmässä vaikuttaen roolillaan positiivisesti ryhmän työskentelyyn ja tuloksiin. Hän osaa tarkastella analyyttisesti yrityksen toimintaympäristöä ja yrityksen perusprosesseja. Hän osaa myös hakea tietoa ja soveltaa sitä kriittisesti osana ammattikorkeakouluopintojaan