Urheiluliiketoiminnan mahdollisuudet, 5 op - ENT010AS2A
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Urheiluliiketoiminnan mahdollisuudet ENT010AS2A-3002 21.10.2024-13.12.2024 5 op(TR4HEENT, ...)+-
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
21.10.2024 - 13.12.2024
Ilmoittautumisaika
03.06.2024 - 18.10.2024
Ryhmä
TR4HEENT
CONTACT
Opettaja
Ville Hanni
Paikkoja
15 - 45
Koulutus
TRALI Tradenomi liiketalous
T&K-osuus
0.00 op
Virtuaaliosuus
0.00 op
Arviointiasteikko
H-5
Osaamistavoitteet
- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
- Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin
- Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
- Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
- Osaa ottaa johtavaa roolia tapahtumaa järjestettäessä
Sisältö
- Urheiluliiketoiminnan perusteet ja mahdollisuudet
- Urheiluosaamisen tuotteistaminen
- Liikeideoiden kehittäminen
- Urheiluseuran kehittäminen liiketoiminnallisesta perspektiivistä
- Ansaintalogiikka urheiluseuroissa ja yrityksissä
- Sponsorointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojaksolla noudatetaan aikaisemmin hankitun osaamisen tunnistamismenettelyä (AHOT) erikseen annettavan ohjeen mukaan.
Oppimateriaalit
- McDonnell, I. & Moir, M. 2014. Event Sponshorship. Routledge. New York.- - Yhteistyökumppanuus strategisena voimana" 2009, Talentum Alaja, E. "Summapeliä - Alaja, E. "Tarinapeliä - Sponsorin käsikirja". Suomen urheilumuseosäätiön julkaisuja n:o 29, Jyväskylä, 2004 Preston, C. A. 2012. Event Marketing – How To Successfully Promote Events, Festivals, Conventions, and Expositions. 2. painos. John Wiley & Sons. New Jersey. Sippola Petra Liikuntabisnes 2014, Shank, M. & Lyberger, M. 2015. Sports marketing – a strategic perspective. 5. painos. Routledge.New York. Lou Imbriano - Winning The Customer Auvinen, Tero & Kuuluvainen, Arto. 2017. Urheiluseurojen sisäpiirissä: tarinat tunteen takana. Valanko, Eero. 2009. Yhteistyökumppanuus strategisena voimavarana. Opettaja voi suositella tarvittaessa myös muuta kirjallisuutta
Intro
Opintojen tavoitteena on oppia menestyksekkään urheiluliiketoiminnan ominaispiirteet.
Opintojen aikana verkostoidutaan muiden samanhenkisten ja samassa tilanteessa
olevien urheilijoiden sekä urheiluliiketoiminnasta kiinnostuneiden opiskelijoiden kanssa.
Tavoitteena on löytää kullekin sopiva tapa yhdistää urheilu ja yrittäjyys tuotteistamalla
oma urheiluosaaminen. Opintojen jälkeen opiskelijalla on valmiudet toimia urheiluliiketoiminnan parissa toisen yrityksen palveluksessa tai viedä omaa
ideaansa eteenpäin ja hyödyntää urheilun parissa saamaansa osaamista
yritysmaailmassa. Opinnot antava myös valmiudet toimia liiketoiminnallisissa tehtävissä Urheilseuroissa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojaksossa ei ole edeltävyysehtoja. Opintojakso soveltuu kaikille urheiluliiketoiminnasta ja yrittäjyydestä kiinnostuneille opiskelijoille koulutusohjelmasta riippumatta. Opintojakson opintoihin voi tulla missä vaiheessa opintoja tahansa. Suositellaan ottamaan myös muita urheiluliiketoiminnan opintojaksoja:
- Tunnistaa yrittäjämäisen toiminnan merkityksen urheiluseuralle sekä aloittavalle yritykselle
- Tunnistaa urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Tunnistaa ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
- Tunnistaa kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita
- Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida omaa oppimistaan prosessin aikana
Arviointikriteeri - arvosana 3
- Osaa toimia yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
- Tunnistaa ja osaa analysoida urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Ymmärtää kokonaisvaltaisesti ansaintalogiikan rakentamisen vaiheet seuralle ja aloittavalle urheiluliiketoiminnan alalle suuntaavalle yritykselle
- Tunnistaa ja osaa analysoida kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita
- Tuntee sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön kokonaisvaltaisesti merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana
Arviointikriteeri - arvosana 5
- Osaa toimia kokonaisvaltaisesti yrittäjämäisesti urheiluseuroissa ja aloittavassa yrityksessä
- Ymmärtää syvällisesti urheiluliiketoiminnan mahdollisuuksia
- Osaa rakentaa seuralle ja aloittavalle yritykselle kestävän ansaintalogiikan mallin
- Tunnistaa ja osaa analysoida syvällisesti kilpailevia toimijoita markkinoilta
- Tunnistaa kokonaisvaltaisesti urheiluseuran liiketoiminnallisia kehitystarpeita ja osaa etsi ratkaisuja kyseisiin tarpeisiin
- Ymmärtää kattavasti sponsoroinnin käsitteenä sekä ymmärtää sponsoriyhteistyön merkityksen urheiluseuralle
- Osaa arvioida analyyttisesti omaa oppimistaan prosessin aikana