Tämän opintojakson suorittanut tai vastaavan osaamisen hankkinut opiskelija osaa:
- Ymmärtää yrityksen strategisten valintojen merkityksen liiketoiminnan suunnittelussa
- Kehittää ideaa liiketoiminnaksi hyödyntäen muotoiluajattelun yleisimpiä työkaluja.
Sisältö
- Yrityksen strategiset valinnat
- Value Proposition Canvas
- Business Model Canvas liiketoimintamalli
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Opintojaksoon voi ilmoittautua joustavasti (NonStop). Opiskelua yhteistoiminnallisesti verkossa (Virtual) Verkko- tai lähiopetuksessa toimitaan vuorovaikutteisesti osaamista hankkien ja jakaen (Blended/Contact/Online). Tarkista toteutusmuoto toteutuskuvauksesta.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study
Halutessasi opinnollistaa opintojakson ole yhteydessä toteutuksen opettajaan.
Oppimateriaalit
Verkossa saatavilla oleva materiaali ja opettajan osoittama kirjallisuus.
Intro
Onko pöytälaatikkosi ja mielesi täynnä loistavia ideoita, mutta et saa vietyä niitä valmiiksi tuotteiksi ja palveluiksi? Niin luovuutta, ideointia kuin ideoiden asiakaslähtöistä sekä systemaattista kehittämistä voi oppia. Tämän opintojakson jälkeen työkalupakistasi löytyy työkalut, mallit ja menetelmät, joiden avulla teet ideoistasi toteuttamiskelpoisia. Näistä taidoista on hyötyä niin yrittäjänä kuin toisen palveluksessa. Ilmoittaudu ja muuta elämäsi suunta.
Lisätiedot
Opintojakson oppimisympäristönä toimii StartUp School.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Avainosaamisten: Yrittäjyys ja liiketoiminta tai vastaava osaaminen.
Sopii yhdistettäväksi muihin yrittäjyyden opintoihin, mutta sopii myös kenelle tahansa yrittäjyydestä kiinnostuneelle tutkinnosta tai suuntautumisesta riippumatta.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tuntee idean kehittämisen malleja sekä menetelmiä.
Opiskelija tunnistaa keinot strategian jalkauttamiseen.
Opiskelija tuntee tuotteistamisen ja kaupallistamisen perustekijöitä.
Opiskelja tunnistaa potentiaaliset asiakasprofiilinsa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellä mainitun lisäksi, opiskelija osaa käyttää idean kehittämisen malleja sekä menetelmiä, kehittää ideasta liiketoimintamallin, segmentoida asiakkaansa ja tunnistaa niiden potentiaalin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellä mainitun lisäksi, opiskelija osaa asiakaslähtöisesti ja systemaattisesti kehittää ideaansa sekä liiketoimintamalliaan, tuotteistaa ideansa sekä tehdä idean ja liiketoimintamallin jatkokehityssuunnitelman.