Kurssin tavoitteena on, että opiskelija osaa kehittää olemassa olevaa digitaalista palvelua niin, että se on palvelun luonteelle sopivassa määrin tuotteistettu ja palvelumuotoiltu. Opintojakson suoritettuaan opiskelija ymmärtää palveluliiketoiminnan alan käsitteistöä ja erityispiirteitä.
Sisältö
Opintojaksolla opiskellaan liiketoimintalähtöisen digitaalisen palvelun tuotteistamista ja muotoilua tunnistamalla palvelujen käyttäjien ja ostajien tarpeita, palvelun tuottajan osaamisia ja tuottamiseen liittyviä työskentelyprosesseja. Tunnistettuihin osaamisiin ja tarpeisiin perustuen muotoillaan valitusta prosessista tai työtavasta toistettavia ja tehokkaasti viestittävissä olevia kokonaisuuksia. Opintojaksoon sisältyy:
- tuotteistetun palveluja sisältävän tuotteen erityispiirteiden tunnistaminen
- olemassa olevan palvelun analysointi
- palvelumuotoilu: tuotteistamisprosessi ja brändin rakentaminen
- oman ryhmän osaamisen ja palvelun osaamistarpeiden vertailu, sisäisen prosessin muotoilu.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa esimerkiksi jollain seuraavista tavoista:
a. Lähi- ja/tai verkkototeutuksena siihen liittyvine tehtävineen/tentteineen.
b. Työelämäprojektiin tai muuhun projektiin osallistumalla (mm. opinnollistaminen).
Opintojaksoon sisältyy myös oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Oppimateriaalit ovat toteutuskohtaisia.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Edellytetään Käyttäjäkokemus ja Digitaalinen liiketoiminta -opintojaksojen suoritusta tai vastaavia tietoja ja taitoja. Lisäksi suositellaan samanaikaista DigiStartUp-opintojakson suoritusta.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tuntee osittain tuotteistamisen ja palvelumuotoilun peruskäsitteet, hahmottaa sisäisen ja ulkoisen prosessin pääpiirteet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tuntee tuotteistamisen ja palvelumuotoilun peruskäsitteet ja digitaalisen palvelun erityispiirteet ja osaa analysoida palvelun niin sisäisen kuin ulkoisen prosessin näkökulmasta. Tuntee prosessin vaiheet.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Tuntee erittäin hyvin sekä sisäiseen että ulkoisen tuotteistamiseen ja palvelumuotoilun liittyvät käsitteet ja niiden väliset yhtäläisyydet ja erot. Osaa niiden avulla analysoida ja monipuolisesti kehittää digitaalisten palvelujen kokonaisuuksia. Osaa innovatiivisesti soveltaa ja jakaa oppimaansa. Osaa soveltaa kattavasti teorian käytäntöön.