Johdanto matkailuun liiketoimintana, 9 op - DES2RL001
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
tuntee matkailun globaalina teollisuutena sekä matkailuklusterin kokonaisuutena
tunnistaa matkailun vaikutukset
ymmärtää matkailuliiketoiminnassa vaadittavan markkinoinnillisen ajattelutavan sekä osaa asiakaspalvelun ja myynnin perusteet
tuntee matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoja sekä ymmärtää asiakkaiden ostokäyttäytymistä ja asiakassegmentoinnin merkityksen
osaa perustiedot turvallisuusasioista matkailualalla
Sisältö
Matkailun toimialan ja matkailumarkkinoinnin peruskäsitteet
Kansainvälisen matkailun viitekehys ja matkailijavirrat
Matkailu sosiaalisena, kulttuurisena ja taloudellisena ilmiönä
Matkailun toimialan klusteri
Matkailun toimijat ja työpaikat
Matkailumarkkinoinnin kilpailukeinot, asiakasryhmittely ja ostokäyttäytyminen
Myynti- ja asiakaspalvelutilanteet
Turvallisuus matkailualalla
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla: Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät ja tentit päivätoteutuksena.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasovaatimuksia tai sidonnaisuuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija nimeää joitakin matkailuteollisuuteen vaikuttavia tekijöitä,
Opiskelija tuntee joiltakin osin matkailuliiketoiminnan vaikuttavuutta.
Opiskelija määrittelee matkailun klusterin ja antaa esimerkkejä klusterin toimijoista ja työpaikoista
Opiskelija nimeää erilaisia matkailun asiakasryhmiä ja matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoja
Opiskelija kuvailee matkailualan turvallisuuteen sisältyviä asioita
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija selittää matkailuteollisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja antaa esimerkkejä ilmiöiden välisistä riippuvuussuhteista. Opiskelija vertailee matkailuliiketoiminnan vaikuttavuutta matkailualueittain.
Opiskelija esittelee matkailun klusterin eri toimijoiden yhteistyötä
Opiskelija kuvailee esimerkkien avulla, miten asiakaskohderyhmä huomioidaan tuotteen markkinoinnissa ja myynnissä
Opiskelija toimii asiakaspalvelu- ja myyntitilanteessa sujuvasti
Opiskelija kertoo esimerkkejä, miten asiakkaan turvallisuudesta huolehditaan matkailualalla
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija arvioi matkailuteollisuuteen vaikuttavia tekijöitä ja ilmiöiden välisiä riippuvuussuhteita eri näkökulmista. Opiskelijalla on perusteltuja näkemyksiä globaalista matkailutaloudesta.
Opiskelija ehdottaa ideoita uusiksi yhteistyömuodoiksi ja työpaikoiksi, sekä matkailun klusterin eri toimijoiden välillä että yli toimialarajojen
Opiskelija ideoi, miten matkailumarkkinoinnin kilpailukeinoja voisi käyttää uudella tavalla eri kohderyhmille
Opiskelija toimii asiakaspalvelu- ja myyntitilanteessa aloitteellisesti sekä osaa esittää kehittämisehdotuksia oman toimintansa kehittämiseksi
Opiskelija arvioi matkailuun liittyviä turvallisuusnäkökulmia