Opiskelija ymmärtää palvelumuotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut. Opiskelija tutustuu palvelumuotoilun menetelmiin erilaisten esimerkkien ja tehtävien kautta.
Sisältö
Palvelumuotoilun prosessi ja keskeiset menetelmät.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Opintojakso toteutetaan virtuaalisesti verkko-oppimisympäristössä. Opetuskieli on suomi. Materiaaleja on sekä suomeksi että englanniksi.
Oppimateriaalit
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media. Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
-
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- tunnistaa palvelumuotoilun prosessin vaiheet ja peruskäsitteet
- osaa nimetä palvelumuotoilun menetelmiä prosessin eri vaiheissa
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
- osaa kuvata palvelumuotoilun prosessin
- osaa valita yhden keskeisen menetelmän jokaiseen palvelumuotoilun prosessin vaiheeseen
- ymmärtää palvelumuotoilun hyödyn liiketoiminnan kehittämisessä
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
- osaa ehdottaa menetelmiä palvelumuotoilun prosessin eri vaiheisiin perustellusti ja kuvailla menetelmiä
- osaa soveltaa palvelumuotoilun menetelmiä itsenäisesti annettuihin esimerkkitapauksiin