Verkkokauppa liiketoimintamallina, 5 op - CUS8LH102
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Marko Mäki
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opintojakso perehdyttää opiskelijan verkkokaupan rakentamiseen, päivittäiseen toimintaan sekä markkinointiin. Opiskelija tuntee verkkokaupan merkityksen yrityksen jakelukanavana, liiketoiminnallisena toimitapana ja verkkokaupan perustamisen osa-alueet. Oppimisessa painottuu verkkokaupan asiakaslähtöisten prosessien hallinta sekä verkkokaupan markkinointi.
Sisältö
Verkkokauppa jakelukanavana ja liiketoimintamallina
Verkkokaupan ominaispiirteet ja mahdollisuudet
Valitun markkina-alueen analyysi
Verkkokaupan rakentaminen ja ohjelmistovaihtoehdot
Maksutavat, palautusprosessit, logistiikka ja lainsäädäntö
Verkkokaupan markkinointi ja growth hacking
Globaalit markkinat
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Verkkokauppa liiketoimintamallina on osa Palveluliiketoiminta ja Asiakkuudet -suuntautumisen valinnaista Pro-Moduulia. Muut osat ovat Global eCommerce Business (5op) ja Verkkokaupan lainsäädäntö (5op). Osat voi suorittaa erikseen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tuntee verkkokaupan osa-alueiden kokonaisuuden
•tiedostaa kilpailun ja kysynnän merkityksen toiminnan perustana
•tunnistaa verkkokaupan rakentamisen perusteet
•osallistuu projektiryhmän toimintaan
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•tunnistaa suunnitteluprosessiin liittyvät keskeiset mittarit
•osaa ottaa huomioon kilpailun ja kysynnän suunnittelun lähtökohtina
•osaa hyödyntää pääosin suunnittelun verkkokaupan ja –markkinoinnin prosessia
•osaa toimia ryhmässä ja tuo panoksensa verkkokauppa projektin toteutuksessa
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa suunnitella kokonaisvaltaisesti verkkokaupan
•osaa soveltaa kilpailu- ja kysyntätekijöitä suunnittelun perustana
•osaa ottaa suunnittelussa huomioon kannattavuusnäkökulmat perustellusti
•osaa tehdä monipuolisesti verkkokaupan markkinointia
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu aktiiviseen osallistumiseen verkkokaupan rakentamisprojektiin (30%) ja projektityöhön 70 %