Palveluprototyypit ja lanseerausmarkkinointi, 5 op - CUS4LH103B
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Marko Mäki
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Tavoitteena on perehdyttää osallistujat monikanavaisiin palveluratkaisuihin sekä palvelukonseptien pohjalta tehtäviin prototyyppeihin. Moduulin suoritettuaan opiskelija ymmärtää erilaisten palvelukokonaisuuksien mahdollisuudet ja haasteet palvelukehityksessä. Opiskelija osaa rakentaa palveluprototyypin sekä suunnitella sille monikanavaisia markkinointi- ja jakeluratkaisuja perustuen yrityksen palvelustrategiaan.
Sisältö
Palvelujen asiakaslähtöinen suunnittelu
Asiakaspolut ja -prosessit suunnittelun lähtökohtina
Konseptit ja protot
Uuden palvelun markkinoille tulo: sisäinen- ja ulkoinen lanseeraus
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Päivätoteutus, monimuotototeutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen.
PBL-tutoriaalit, luennot, harjoitukset ja ohjattu työpajatyöskentely
Opintojaksolla tehdään yritysten toimeksiannosta palvelukehittämiseen liittyviä toimeksiantoja
Oppimateriaalit
Grönroos C. (2015) Palvelujen johtaminen ja markkinointi, Talentum (soveltuvin osin)
Stickdorn, M. & Schneider J. (2010) This is Service Design Thinking: – Basics – Tools - Cases
Stickdorn, Marc, Hormess, M.E, Lawrence, A. & Jakob Schneider (2017) This Is Design Doing, e-book.
Projektiin soveltuviin työkaluihin liittyvä kirjallisuus ja muut lähteet
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit ja vähintään yhden liiketalouden suuntautumisen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvaa 10op:n moduulia Service Mill -palvelukehittämö. Moduulissa on kaksi osaa:
CUS4LH103A Palvelubrändit ja monikanavaiset palvelumallit 5 op sekä
CUS4LH103B Palveluprototyypit ja lanseerausmarkkinointi 5op
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa asiakaslähtöisyyden merkityksen palvelukehityksessä
•tunnistaa prototyyppien roolin palvelukehityksessä
•tunnistaa lanseerausprosessin vaiheet
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•tietää kuinka palveluprototyyppejä rakennetaan
•tunnistaa digitaalisten välineiden roolin palvelukehityksessä
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
•osaa tehdä lanseeraussuunnitelman palvelutuotteelle
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa tuottaa asiakasymmärrykseen perustuen palveluprototyyppejä
•osaa valita ja hyödyntää tarkoituksenmukaisia työkaluja palvelukehityksessä
•osaa suunnitella monikanavaisia ratkaisuja palvelujen lanseeraamisessa
•ottaa vastuuta projektityhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Arviointi perustuu
1) tutoriaalityöskentelyyn/työpajatyöskentelyyn/itsenäiseen työskentelyyn (50%)
2) projektin lopputuotokseen ja sen esittelyyn (50%)