Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu, 5 op - CUS4LH101A
Opintojakson kieli
Suomi
Opettaja
Tuija Koskimäki
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Opiskelija ymmärtää palvelun tuotteistamisen ja muotoilun periaatteet ja prosessin. Keskeisinä teemoina ovat palvelumuotoilun teoriat, menetelmät ja työkalut, sekä niiden soveltaminen käytäntöön. Opintojakson aikana opiskelijat tarkastelevat olemassa olevaa asiakaslähtöisesti, hyödyntäen palvelumuotoilun prosessia sekä menetelmiä.
Sisältö
CUS4LH101A Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5op
CUS4LH101B B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Päivätoteutus, virtuaalitoteutus, opinnollistaminen.
Projektityöskentely, luennot, kirjallisuustehtävät, vertaisarviointi
Aiemmin hankittu osaaminen on mahdollista osoittaa näytön avulla.
Oppimateriaalit
Gröönroos, C. (2015): Palvelujen johtaminen ja markkinointi, Talentum, Ekonomia-sarja (soveltuvin osin)
Tuulaniemi, J. (2011): Palvelumuotoilu, Talentum
Polaine, A., Løvlie, L. & Reason, B. (2013). Service design: From insight to implementation. Brooklyn, NY: Rosenfeld Media.
Stickdorn, M. (2018): This is service design methods: A companion to this is Service design doing
Luennoilla jaettavat artikkelit ja muu materiaali
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut perusopintojen moduulit sekä vähintään yhden liiketalouden suuntautumisopintojen perusmoduulin tai hankkinut muulla tavalla vaadittavan osaamisen.
Opintojakso on osa Palveluliiketoiminta ja asiakkuudet –suuntautumista ja siihen kuuluvaa 10op:n moduulia Palvelusuunnittelu ja -myynti. Moduulissa on kaksi osaa:
OSA A: Palvelujen tuotteistaminen ja palvelumuotoilu 5 op sekä
OSA B: B2B-myyntityö ja myynnin johtaminen 5op
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
•tunnistaa palvelumuotoilun prosessin peruskäsitteet
•osaa hyödyntää palveluprosessin kuvaamiseksi annettua työkalua
•tunnistaa arvonmuodostuksen käsitteen palveluliiketoiminnassa
•tietää palvelukokemuksen merkityksen palvelukehittämisessä
•tunnistaa palvelun laatuun vaikuttavat tekijät
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
•osaa hyödyntää palvelumuotoilun työvälineitä määritellyssä palveluympäristössä
•osaa kuvata palveluprosessin sekä palvelun tarjoajan että asiakkaan näkökulmasta
•osaa määritellä palvelukokemuksen tasot asiakkaan tarpeita vastaavaksi
•antaa palvelun laadun kehittämiseksi perusteltuja ideoita
•osallistuu aktiivisesti ryhmän jäsenenä projektin eteenpäin viemiseen
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
•osaa soveltaa innovatiivisesti palvelumuotoilun prosessia sekä työvälineitä palveluympäristö huomioon ottaen
•osaa hyödyntää tuotteistamisen menetelmiä erilaisissa liiketoimintaympäristöissä
•osaa kehittää asiakasryhmäkohtaista palvelukokemusta perustuen kerättyyn asiakasymmärrykseen
•osaa määritellä perustellen miten palvelun laatua tulisi kehittää asiakaan näkökulmasta
•ottaa vastuuta projektiryhmän johtamisesta ja työn etenemisestä aktiivisesti