Asiakkuus- ja markkinointiosaaminen, 6 op - CUS1LZ101B
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Oppii ymmärtämään markkinoinnin perusteet, käsitteet ja teoriat, käytännön esimerkkien ja harjoitusten avulla.
Tuntee hyvin asiakaslähtöisen markkinoinnin ajattelutavan ja markkinoinnin merkityksen yritykselle.
Oppii ymmärtämään markkinoinnin roolin osana liiketoimintaa ja MYYNTIÄ.
Oppia keskeinen markkinoinnin terminologia suomeksi ja englanniksi.
Sisältö
Opiskelija perehtyy asiakasarvoa tuottavaan monikanavaiseen markkinointiin. Hän oppii markkinoinnin ja asiakkaan kohtaamisen perustaidot. Opiskelija osaa hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia.
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
AHOTointi ja näyttö.
Oppimateriaalit
• Armstrong, G. & Kotler, P. 2012. Marketing: an introduction, International edition, 11. painos tai uudempi. Upper Saddle River, New Jersey, Pearson Education, Inc.
- Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki.
• Lipiäinen J & Keskinen T, Asiakkaan matkassa
• Löytänä, J. & Korkiakoski, K. 2014. Asiakkaan aikakausi. Rohkeus + rakkaus = raha. Talentum. Viro.
Tunneilla jaettu tai ilmoitettu muu materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut moduulit 1 (Liiketoimintaosaaja) ja 2 (Työyhteisöosaaja)
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
- tuntee monikanavaisen markkinoinnin kilpailukeinot.
- tuntee erilaisia asiakastiedon lähteitä.
- tunnistaa asiakastiedon hyödyntämiseen liittyviä tietosuojakysymyksiä.
- tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä.
- tunnistaa keskeisiä markkinointiin liittyviä eettisiä ja juridisia näkökulmia.
- tunnistaa asiakkaan ostopolun eri vaiheet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
- tuntee monikanavaisen markkinoinnin kilpailukeinojen mahdollisuudet yrityksen menestyksen välineenä.
- osaa hankkia asiakastietoa.
- tuntee asiakastiedon hyödyntämiseen liittyvät keskeiset tietosuojakysymykset.
- osaa ryhmitellä asiakkaita joidenkin kriteereiden avulla.
- osaa hankkia tietoa markkinointiin liittyvien eettisten ja juridisten kysymysten ratkaisemiseksi.
- osaa kuvata asiakkaan ostopolun erilaisissa palvelukanavissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
- osaa soveltaa monikanavaisen markkinoinnin kilpailukeinoja yrityksen menestyksen välineenä.
- hyödyntää asiakastietoa asiakasymmärryksen kartoittamiseksi.
- osaa ryhmitellä asiakkaita useiden kriteereiden avulla ja soveltaa ryhmittelyä asiakkuuden hoitamisessa.
- ottaa toiminnassaan huomioon keskeiset markkinointiin liittyvät eettiset ja juridiset näkökulmat.
- osaa kehittää asiakaskokemusta ostopolun tuottaman tiedon perusteella