Myynti-ja palvelutaidot (CUS1lZ101A) on osa myynnin koulutusohjelman Asiakasosaaja -moduulia.
Opiskelija perehtyy asiakasarvoa tuottavaan monikanavaiseen myyntiin ja markkinointiin. Hän oppii myyntityön ja asiakkaan kohtaamisen perustaidot. Opiskelija osaa hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa viestiä ruotsin kielellä ymmärrettävästi työelämän yleisissä, alakohtaisissa ja asiakaspalvelutilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Asiakasosaaja-moduulin osat ovat:
Myynti- ja palvelutaidot 6 op (CUS1LZ101A)
Asiakkuus- ja markkinointiosaaminen 6 op (CUS1LZ101B)
Svenska i affärslivet 3 op (CUS1LZ101C)
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus ja siihen liittyvät viikkomuistiot, esseet ja tehtävät ja itsenäinen työskentely tutkielmaa varten, PBL-oppimismenetelmä, projektityö ryhmätyönä, roolipelit.
Moduulissa käytetään vierailevia luennoitsijoita ja tavoitteellisen myyntikeskustelun roolipelissä yrityscasea.
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi ja vertaisarviointi.
AHOT tapahtuu näyttökokeessa, jonka opiskelija voi suorittaa joustavasti erikseen sovittavan aikataulun mukaisesti. Näyttökokeeseen sisältyy roolipeli ja teoriaosuus.. Opiskelijan tulee ilmoittautua näyttökokeeseen sopimalla aika opettajan kanssa. Tarkemmat ohjeet ja ennakkotehtävä löytyvät MyNetistä AHOT-kohdasta.
Oppimateriaalit
• Aminoff, J., Rubanovitsch, M.D. Ostovallankumous. Johtajatiimi 2015
• Dixon & Adamson. The Challenger Sale How to Take Control of the Customer Conversation
• Futrell, C. M Fundamentals of Selling
• Hänti, S., Kairisto-Mertanen, L., Kock, H. Oivaltava myyntityö. Edita 2016
• Marckwort R. & A. 2011. Ole hyvä asiakaspalvelija vaativissa tilanteissa. Yrityskirjat Oy, Helsinki.
• Manning, Reese & Aherne. 2010. Selling today. Pearson Education
• Tunneilla ja Moodlessa jaettava materiaali
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut moduulit 1 (Liiketoimintaosaaja) ja 2 (Työyhteisöosaaja) sekä hyväksytysti ruotsin tasokokeen tai opintojakson Ruotsin valmentavat opinnot (5 op).
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Suoritus arvioidaan käyttäen asteikkoa kiitettävä (5), erittäin hyvä (4), hyvä (3), tyydyttävä (2), välttävä (1), hylätty (0).
Arviioitavien osien painoarvot ovat: Läsnäolo ja aktiivisuus 30%, myyntiharjoitukset (roolipeli ja myyntikansio) 20%, tutkielma 50 %
Osaamistaso 1-2: Opiskelija (tunnistaa, tietää)
- tunnistaa tavoitteellisen myyntikeskustelun (myyntiprosessin) vaiheet.
- tuntee toimintaympäristöön liittyvät keskeisiä eettisiä periaatteita.
- tuntee erilaiset asiakaspalvelu- vai kohtaamistilanteet.
- tunnistaa myyntiä tukevia tietojärjestelmiä ja työkaluja
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaamistaso 3-4: Opiskelija (osaa hyödyntää ja määritellä)
- osaa viedä läpi tavoitteellisen myyntikeskustelun.
- toimii eettisten periaatteiden mukaisesti.
- osaa palvella asiakasta erilaisissa tilanteissa ja erilaisissa toimintaympäristöissä.
- ymmärtää myyntiä tukevien tietojärjestelmien ja työkalujen merkityksen liiketoiminnalle.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaamistaso 5: Opiskelija (kehittää)
- osaa viedä läpi tavoitteellisen myyntikeskustelun korostaen asiakkaan kokemaa arvoa.
- osaa toimia eettisten periaatteiden mukaisesti.
- osaa palvella asiakasta siten, että asiakkaan odotukset ylittyy ja asiakas on tyytyväinen.
- osaa hyödyntää myyntiä tukevia tietojärjestelmiä ja työkaluja liiketoiminnan kehittämisessä.