Asiakkuus- ja markkinointiosaaminen, 6 op - CUS1LH101B
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Asiakkuus- ja markkinointiosaaminen (CUS1LH101B) osa Asiakasosaajamoduulia
Opiskelija perehtyy asiakasarvoa tuottavaan monikanavaiseen myyntiin ja markkinointiin. Hän oppii myyntityön ja asiakkaan kohtaamisen perustaidot. Opiskelija osaa hyödyntää digitalisaation tuomia mahdollisuuksia. Opiskelija osaa viestiä ruotsin kielellä ymmärrettävästi työelämän yleisissä, alakohtaisissa ja asiakaspalvelutilanteissa suullisesti ja kirjallisesti.
Sisältö
Moduulin osat:
Myynti- ja palvelutaidot 6 op (CUS1LH101A)
Asiakkuus- ja markkinointiosaaminen 6 op (CUS1LH101B)
Svenska i affärslivet 3 op (CUS1LH101C)
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Lähiopetustoteutus, johon liittyy tehtävät, projektityöskentely, itsenäinen työskentely sekä tentit.
Monimuotototeutus, jossa on osittain lähiopetusta ja osin verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa ja lähitapaamisissa, itsenäistä työskentelyä sekä tentit.
Virtuaalitoteutus, jossa on verkko-oppimista tehtävineen, projektityöskentelyä verkossa, projektin toteutus webinaarina sekä tentit.
Suunnitelmaan pohjautuva omassa työssä oppiminen (opinnollistaminen).
Moduuliin sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Tämä opintojakso on mahdollista ahotoida liiketalouden yleisinä näyttöpäivinä. Mikäli jo hallitset opintojakson tavoitteissa mainitut asiat, voit osoittaa osaamisesi näyttöpäivässä. Silloin sinun ei tarvitse osallistua opintojakson toteutukselle, vaan näytät osaamisesi ennakkotehtävillä ja näyttöpäivään osallistumalla. Älä siis ilmoittaudu toteutukselle MyNetissä.
Lisätietoa opintojakson ahotoinnista ja linkki näyttöpäivän ilmoittautumiseen löytyy Moodlesta. Siellä ovat myös kaikki näyttöön liittyvät ohjeet. Opettajaan ei tarvitse olla etukäteen yhteydessä.
(Kirjoita etusivun Etsi kursseja -hakuun Liiketalouden näytöt. Kirjaudu alustalle kurssiavaimella: näyttö.)
Oppimateriaalit
Armstrong, G. & Kotler, P. 2012. Marketing: an introduction, International edition, 11. painos tai uudempi. Upper Saddle River, New Jersey, Pearson Education, Inc.
Bergström, S. & Leppänen, A. 2015. Yrityksen asiakasmarkkinointi, 16. painos tai uudempi. Edita, Helsinki.
Löytänä, J. & Korkiakoski, K. 2014. Asiakkaan aikakausi. Rohkeus + rakkaus = raha. Talentum. Viro.
Löytänä, J. & Kortesuo, K. 2011. Asiakaskokemus. Palvelubisneksestä kokemusbisnekseen. Talentum. Helsinki.
Tunneilla jaettu tai ilmoitettu muu materiaali.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelija on suorittanut moduulin Liiketoimintaosaaja BUS1LH102 tai hänellä on vastaava osaaminen. Lisäksi hän on suorittanut hyväksytysti ruotsin tasokokeen tai opintojakson Ruotsin valmentavat opinnot (5 op).
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osaamistaso 1-2: Opiskelija
tuntee markkinoinnin kilpailukeinot.
tuntee erilaisia asiakastiedon lähteitä.
tunnistaa erilaisia asiakasryhmiä.
tunnistaa keskeisiä markkinointiin liittyviä juridisia näkökulmia.
tunnistaa asiakkaan ostopolun eri vaiheet.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osaamistaso 3-4: Opiskelija
tuntee markkinoinnin kilpailukeinojen mahdollisuudet yrityksen menestyksen välineenä.
osaa hankkia asiakastietoa.
osaa ryhmitellä asiakkaita joidenkin kriteereiden avulla.
osaa hankkia tietoa markkinointiin liittyvien juridisten kysymysten ratkaisemiseksi.
osaa kuvata asiakkaan ostopolun erilaisissa palvelukanavissa.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osaamistaso 5: Opiskelija
osaa soveltaa markkinoinnin kilpailukeinoja yrityksen menestyksen välineenä.
hyödyntää asiakastietoa asiakasymmärryksen kartoittamiseksi.
osaa ryhmitellä asiakkaita useiden kriteereiden avulla ja soveltaa ryhmittelyä asiakkuuden hoitamisessa.
ottaa toiminnassaan huomioon keskeiset markkinointiin liittyvät juridiset näkökulmat.
osaa kehittää asiakaskokemusta ostopolun tuottaman tiedon perusteella.