Kriisiviestintä -kurssin suoritettuaan opiskelija
- tunnistaa kriisiviestinnän erityispiirteet viestinnän tekijöiden, organisaatioiden, yleisön ja median näkökulmasta
- ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen ja vaikutukset organisaatioiden maineelle ja brändille.
- osaa tunnistaa tärkeät sidosryhmät ja identifoida ja priorisoida edellisten tarpeet kriisiviestintään liittyen
- osaa analysoida ja toteuttaa erilaisia viestiinvastaamistrategioita
- osaa soveltaa kriisiviestinnän toimintatapoja kriisin eri vaiheissa: ennakoinnissa, kriisin aikana ja kriisitilanteen jälkeen
- osaa suunnitella kriirisiviestintää perinteistä ja sosiaalista mediaa hyödyntäen
Sisältö
- Kriisiviestinnän erityispiirteet viestinnän tekijöiden, organisaatioiden yleisön ja median näkökulmasta
- Kriisien erilaiset sidosryhmät ja tarpeet
- Kriisien ennakointi
- Kriisien luokittelu ja priorisointi
- Kriisiviestinnän suunnittelu
- Maineenhallinta
- Kriisiviestinnän teoriat (erityisesti Timothy W Coombsin ja Vilma Luoma-Ahon) ja konseptit
- Kriisisimulaatioharjoitus ja case-työpajat
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Contact, blended, online
Opinnollistaminen ja AHOT
Näyttö: Mikäli jo osaat tämän opintojakson sisällöt, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää opintojakson opettajalta. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta: https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Toteutuksen vastuuopettaja tiedottaa myös tarkemmin AHOTin soveltamisesta kurssin aloituksessa.
Oppimateriaalit
Opettaja jakaa tarvittavan materiaalin verkko-opetusalustalla, ja tämän lisäksi opiskelijat hakevat itse aineistoa case-analyysien tekemiseen. Varsinainen opetusmateriaali on kaikki saatavilla Moodlessa.
Intro
Kriisiviestinnän osaamiselle on tarvetta enemmän kuin koskaan. Viestinnän ammattilaisilta tilanne edellyttää uudenlaista osaamista – on kyettävä ennakoimaan, valmistautumaan, reagoimaan ja toimimaan tehokkaasti ennen kriisiä, kriisin aikana ja sen jälkeen. Tule päivittämään osaamistasi joko itsenäisesti oppimalla tai tiimeissä. Kurssin rakenne on looginen ja oppiminen tapahtuu osissa: jokaisen teoriaosuuden jälkeen opittua sovelletaan analysoimalla ajankohtaista kriisiä tai valittua organisaatiota. Lopuksi pääset testaamaan opittua kriisisimulaatioharjoituksessa (koskaa vain lähitoteutuksia).
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Varsinaisia lähtötasovaatimuksia ei ole, mutta kurssi soveltuu parhaiten opiskelijoille, joille viestinnän/median peruskäsitteet ja prosessit ovat tuttuja. Kurssilla käytetään osin materiaalia, jota ei ole julkaistu suomeksi, eli opiskelijan tulee olla kykenevä lukemaan englanninkielisiä tekstejä.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija osaa kuvata kriisiviestintään liittyviä konsepteja ja metodeja. Hän tunnistaa sisäisiä ja ulkoisia tekijöitä, joiden avulla pystyy identifioimaan potentiaalisia kriisejä. Opiskelija ymmärtää eri sidosryhmien tarpeet kriisissä ja osaa suunnitella kriisiviestintää nämä huomioiden.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arvosanan 1 edellyttämän osaamisen lisäksi osaa monitoroida ja ennakoida toimintaympäristöä kriisiviestinnän näkökulmasta ja ymmärtää kriisiviestinnän merkityksen sidosryhmien, henkilöstön, brändin ja maineen näkökulmasta. Hän osaa suunnitella kriisiviestintää eri sidosryhmien tarpeiden ja toimintatapojen näkökulmasta.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arvosanan 3 edellyttämän osaamisen lisäksi opiskelija osaa soveltaa erilaisia kriisiinvastaamisstrategioita eri kanaviin ja hyödyntää näitä eri sidosryhmien sitouttamiseen ja maineen hallintaan. Opiskelija osaa ennakoida ja perustellusti priorisoida potentiaalisia kriisejä ja suunnitella viestintää tästä näkökulmasta. Opiskelija osoittaa erinomaista sitoutumista kurssin suorittamiseen ja aikatauluihin.