Opintojaksolla opiskelija saa tietoja ja taitoja, jotka tukevat aktiivista ja vastuullista mediakansalaisuutta. Opintojakson jälkeen opiskelija
Osaa lukea analyyttisesti erilaisia mediatekstejä
Tuntee tekstityyppejä, niiden tavoitteita
Osaa tuottaa tekstejä erilaisiin mediaympäristöihin
Osaa käyttää lukijan tavoittamiseen sopivia ilmaisukeinoja
Osaa hankkia ja arvioida tietoa
Erottaa journalismin muista mediasisällöistä
Osaa editoida tekstiään palautteen pohjalta
Sisältö
Opintojaksolla perehdytään median tekstityyppeihin ja käytäntöihin; analysoidaan tekstejä ja harjoitellaan tiedonhankintaa ja erilaisten tekstilajien kirjoittamista; pohditaan kirjoittajan tavoitteita ja vastuita erilaisissa mediaympäristöissä Aiheita: työkaluja mediatekstien lukemiseen, tekstilajit ja niiden tavoitteet, lukijan huomioon ottaminen, kirjoittamisen prosessi ja julkaisukäytännöt, kirjoittajan lähteet ja lähdekritiikki, oman ilmaisun kehittäminen ja kirjoittajan vastuu
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamiseen (AHOT) ja omassa työssä oppimiseen eli opinnollistamiseen (Work & Study) ohjeet MyNetissä.
Oppimateriaalit
Oheislukemistona esim.
Jaakkola, M. 2013, Hyvä journalismi: käytännön opas kirjoittajalle
Journalistin ohjeet
Kuutti, H. 2012, Mediasanasto
Rentola, M. 2010 Vaikuta mediassa
Toiviainen, M. & Salmi, R. 2017, 12 tarinaa kirjoittamisesta
Vehkoo, J. 2019, Valheenpaljastajan käsikirja
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltävyysvaatimuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija tunnistaa median tekstityyppejä, erottaa journalismin muista mediateksteistä ja osaa kirjoittaa 1-3 erilaista tekstilajia ohjatusti.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Edellisten lisäksi opiskelija ymmärtää eri tekstilajien erot ja käyttötarkoituksen, kokeilee itselleen vieraita tekstilajeja, osaa editoida omaa tekstiään palautteen pohjalta ja antaa palautetta.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija pystyy analysoimaan erilaisia tekstejä, tunnistaa oman kirjoittamisprosessinsa vahvuudet ja haasteet, osaa suunnitella oman työprosessinsa ja ajankäyttönsä.