Tämän intensiivisen kurssin aikana monialaiset opiskelijaryhmät työstävät ja tuottavat kaupalliseen tarkoitukseen videoita toimeksiantajan teemoitusten ja kohderyhmien mukaan. Opiskelijat työskentelevät monialaisissa tiimeissä ja oppivat erilaisia käsikirjoitus-, kuvaus- ja editointimetodeja, joiden avulla he tuottavat videoita kaupalliseen tarkoitukseen.
Opiskelijat oppivat kuinka käyttää erilaisia videokameroita, kuvanvakaimia (gimbaleja) ja muita oheislaitteita (mikrofonit, valot jne), sekä Adobe Premiere Pron editointiohjelmaa.
Sisältö
Videotuotanto
Storytelling
Tiimityö
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Blended learning
Lähitapaamiset Pasilan Krea-tilassa
Ryhmätyöt Kreassa ja tarpeen mukaan videostudiossa
Teams-online tapaamiset tarpeen mukaan
Teams toimii alustana kurssimateriaalille ja työskentelylle
Opiskelijat suunnittelevat ja tuottavat videon osaksi asiakkaan toiveita.
Opintojakso toteutetaan intensiivisen sprintin muodossa. Työskentely etenee teoriasta suoraan tekemällä oppimiseen.
Opintojakson läpäistäkseen opiskelijan tulee:
• Tehdä ennakkotehtävä
• Osallistua lähiopetukseen, mahdollisiin videokokouksiin, vierailuhin ja ryhmätyöhön
• Osallistua tiimityöhön, jossa tiimi suunnittelee konseptin ja laatii skriptin, testaa suunnitelmaa ja toteuttaa sen; prosessin lopussa tuotos esitellään toimeksiantajalle ennen viimeistelyjä.
• Tehdä tiimi- ja henkilökohtaisen itsearvioinnin kurssin päättyessä.
Oppimateriaalit
Teams ja muu verkkomateriaalia
Toimeksiannon teemoihin liittyvä materiaali
Lisätiedot
Yhteyshenkilöt ja ohjaaja
Ville Lahtinen, Haaga-Helia amk, Pasila campus
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ennen opintojakson alkua tehtävä ennakkotehtävä:
Tehtävä 1: Story Canvas
Tutustu Digital Storytellers Story Canvas -konseptiin ja lataa sivustolla oleva blankko Story Canvas. Täytä Story Canvas liittyen tekemääs taustatyöhön. Story canvaksen ideana on oppia rakentamaan valitsemallesi videolle, joka miellyttää, koukuttaa ja liikuttaa oikeaa katsojakuntaa. Story canvas toimiikin siten erinomaisena työkaluna videoiden suunnittelussa.
Story Canvakseen tulee täyttää:
-Tarinan nimi (Story name)
-Tarinan tarkoitus (Purpose)
-Kohderyhmä (Audience)
-Pääviesti(t) (Key messages)
-Kehoitus toimintaan (Call to action)
-Tarina (Story)
-Ihmiset ja paikat (People and places)
-Tyyli ja sävy (Style and tone)
-Kampanja (Campaign)
-Tulokset (Outcomes)
-Mittaaminen (Indicators)
Muista, että voit lisätä story canvakseen myös videoita ja kuvia, jotka auttavat sinua kertomaan tarkemmin tarinasta. Kuvat voivat edesauttaa tyylin ja sävyn kertomisessa olennaisesti.
Kirjoita story canvaksen lisäksi myös lyhyt alustus, joka referoi rakentamasi Story Canvaksen pääpiirteet, ja jonka avulla lukija saa pienen “maistiaisen” Story Canvasistasi.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
• Osaa ohjatusti käyttää kameroita, sekä sen oheislaitteita videon tekoon
• Tietää editointiohjelmat, joita käytetään videon ja äänen editoimiseen
• Osaa ohjatusti käyttää luovan ajattelun malleja ja suunnittelumetodeja projektissa
• Pystyy ohjatusti tuottamaan videon tai podcastin
• Opiskelija on jossain määrin omaksunut käsiteltävät asiat
• Työskentelyyn sitoutumisessa ja aikatauluttamisessa on toivomisen varaa.
Arviointikriteeri - arvosana 3
• Osaa käyttää kameroita, sekä sen oheislaitteita videon tekoon
• Tietää ja osaa käyttää ohjeiden mukaan editointiohjelmia videon ja äänen editoimiseen
• Ottaa vastuun projektin suunnittelusta ja toteutuksesta toimeksiannon mukaan
• Osaa käyttää luovan ajattelun malleja ja suunnittelumetodeja projektissa
• Osaa luoda tarinan ja tuottaa sen videona tai podcastina
• Toimii osana tiimiä ja osallistuu aktiivisesti työskentelyyn
Arviointikriteeri - arvosana 5
• Osaa käyttää itsenäisesti kameroita, sekä sen oheislaitteita videon tekoon
• Osaa käyttää monipuolisesti editointiohjelmia videon ja äänen editoimiseen
• Ottaa vastuun projektin suunnittelusta ja toteutuksesta toimeksiannon mukaan
• Hyödyntää aktiivisesti luovan ajattelun malleja ja suunnittelumetodeja suunnitellessaan asiakaselämystä
• Osaa tuoda mielenkiintoisen tarinan ja tuottaa sen videona tai podcastina
• Toimii osana tiimiä ja osallistuu aktiivisesti työskentelyyn