Brändin strateginen asemointi ja markkinajohtajuus, 5 op - COM702AS3Y
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Brändin strateginen asemointi ja markkinajohtajuus COM702AS3Y-3001 20.10.2025-12.12.2025 5 op(EVENING, ...)+-
Toimipiste
Pasilan toimipiste
Opetuskieli
Suomi
Ajoitus
20.10.2025 - 12.12.2025
Ilmoittautumisaika
14.05.2025 - 22.05.2025
Ryhmä
EVENING
CONTACT
BLENDED
YAMK1MSC
Opettaja
Ville Lahtinen
Paikkoja
31 - 60
Koulutus
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus
T&K-osuus
0.00 op
Virtuaaliosuus
1.00 op
Arviointiasteikko
H-5
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Kurssin tavoitteena on kehittää opiskelijoiden kykyä analysoida, kehittää ja toteuttaa strategisia brändin asemointitavoitteita, jotka ovat linjassa markkinasuuntausten ja liiketoiminnan tavoitteiden kanssa.
Kurssin suoritettuaan opiskelija:
• Ymmärtää brändinhallinnan ja strategisen brändin asemoinnin periaatteet.
• Soveltaa bränditeorioita ja viestintästrategioita todellisissa liiketoimintatilanteissa.
• Analysoi asiakaslähtöistä brändipääomaa ja sen merkitystä kilpailullisessa asemoinnissa markkinoilla.
• Kehittää vastuullisia ja merkityksellisiä brändiviestintästrategioita.
• Arvioi brändistrategian vaikutusta sisäisiin ja ulkoisiin sidosryhmiin.
Sisältö
Keskeiset teemat
• Brändin strateginen asemointi ja kilpailuetu
• Asiakaslähtöinen brändiarvo ja brändin arvon luominen
• Vastuullinen brändiviestintä
• Brändistrategia ja integrointi liiketoimintasuunnitteluun
• Brändien eettisyys ja kestävyys
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Evening Contact Blended
Oppimateriaalit
Opettaja toimittaa oppimateriaalin, joka on saatavilla Moodlessa.
Intro
Tehokas brändin asemointi on olennaisen tärkeää organisaatioille, jotka haluavat erottautua kilpailevilla markkinoilla ja menestyä pitkällä aikavälillä. Kurssilla tarkastellaan strategisen brändipositioinnin ja markkinajohtajuuden periaatteita ja keskitytään siihen, miten organisaatiot rakentavat, hallinnoivat ja viestivät brändi-identiteettiään luodakseen arvoa sidosryhmille. Teoreettisen perustan ja soveltavan oppimisen kautta opiskelijat saavat tietoa brändistrategioista, asiakaslähtöisestä brändiarvosta ja brändiviestinnästä globalisoituneilla ja digitalisoituneilla markkinoilla.
Kurssilla tarkastellaan brändinhallinnan roolia organisaatioiden strategisena välineenä ja korostetaan vastuullista ja merkityksellistä brändiviestintää. Opiskelijat perehtyvät erilaisiin brändityön viitekehyksiin ja brändistrategian integroimiseen osaksi yleistä liiketoimintaa. Keskeinen painopiste on sen ymmärtämisessä, miten asiakaskäsitys ja brändin arvo vaikuttavat kilpailuasemaan.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelijan osaaminen vastaa välttävästi opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija tunnistaa joitakin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa niitä suppeasti käytännön työelämän tilanteiden tarkasteluun.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelijan osaaminen vastaa hyvin opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee hyvin opintojaksolla läpikäytyjä teorioita, näkökulmia ja käsitteitä. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita käytännön työelämän tilanteiden analysoitiin.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelijan osaaminen vastaa erinomaisesti opintojakson osaamistavoitteita. Opiskelija hallitsee syvällisesti opintojaksolla läpikäydyt teoriat, näkökulmat ja käsitteet. Hän soveltaa opintojaksolla opittuja käsitteitä ja teorioita kriittisesti ja perustellusti käytännön työelämän tilanteiden analysointiin ja ratkaisujen tuottamiseen.