Opintojakso edellyttää opiskelijoilta ammatillista kokemusta yritys- tai organisaatioviestinnästä. Sinun ei tarvitse työskennellä viestinnän tehtävissä, mutta kurssin suorittaminen edellyttää käytännön tason ymmärrystä organisaatioviestinnästä.
Opintojakso alkaa kahdella verkko-lähiopetuskerralla ja on sen jälkeen virtuaalinen, jonka opiskelija suorittaa itsenäisesti kesä–elokuussa.
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtävien lisäksi pakollisena yksi virtuaalinen ryhmäkeskustelu.
Oppimisalusta on Moodle.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• ammattietiikan keskeiset lähtökohdat
• viestinnän eettiset ohjeet Suomessa ja kansainvälisesti
• ottaa huomioon eettisen harkinnan ja arvioinnin suunnitellessaan ja toteuttaessaan viestintää
• tunnistaa eri sidos/kohderyhmien arvoihin ja moraaliin liittyviä odotuksia sekä organisaation ja sen toimintaympäristön eettisiä riskejä
• tunnistaa omat ammatilliset arvopäämäärät ja eettiset lähtökohdat
Sisältö
• Ammattietiikan lähtökohtia
• Omat ammatilliset arvot
• Viestinnän eettiset ongelma-alueet
• Viestinnän eettinen ohjeistus Suomessa ja kansainvälisesti
• Eettinen harkinta ja arviointi viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa
• Eettisen johtamisen lähtökohtia
Hanna Rajalahti
Saatavissa Moodlessa opintojakson alkaessa. Aineistoa on sekä suomeksi että englanniksi.
Oppimisen nälkäisille suositellaan korkeakoulukirjaston tarjontaa viestinnän eettisistä näkökulmista ja viestinnän johtamisesta.
Opinnot ja tehtävät peilaavat asiantuntijatyön, yritysten ja organisaatioiden toimintaa.
Pasilan toimipiste
Kurssin aikana suoritetaan yksilötentti. Tentille ei ole määrättyä aikataulua, vaan se tulee suorittaa kurssin voimassaoloaikana.
Suomi
Opintojakson aikana perehdytään viestinnän etiikan kansainvälisiin ohjeistuksiin sekä alan ammattilaisten keskusteluun.
19.05.2025 - 15.08.2025
Osio 1: Peruskäsitteet: Opiskelija perehtyy ammattietiikan yleensä ja erityisesti viestinnän etiikan lähtökohtiin, lähiopetuskertojen, luentotallenteiden ja kirjallisuuden avulla sekä tekee tentin Moodlessa. Osio 2: a) Oman ammatillisen käytännön reflektointi: Opiskelija perehtyy itsenäisesti viestinnän eettisiin ohjeisiin sekä reflektoi niitä omiin ammatillisiin arvopäämääriin ja toimintatapoihin. Tehtävän aineistot ja ohjeistus ovat Moodlessa. b) Opiskelija osallistuu vertaispalautekeskusteluun, jossa kolmen–viiden opiskelijan ryhmät keskustelevat analyyseistaan. Ryhmä laatii keskustelustaan muistion, jonka palauttaa Moodleen. Osio 3: Organisaatioviestinnän eettinen johtaminen: Opiskelija perehtyy organisaation viestinnän eettiseen johtamiseen kehittämiseen. Hän hyödyntää aiemmissa osioissa oppimaansa sekä muuta aineistoa analysoidessaan viestinnän johtamista organisaatioissa. Tehtävä raportoidaan esseenä ja palautetaan Moodleen. Pienet muutokset toteutussuunnitelmassa ovat mahdollisia.
02.01.2025 - 16.05.2025
Katso lukujärjestys Tuudosta / lukkarikoneesta.
Tiina Leppäniemi
31 - 60
Opintojakso arvioidaan asteikolla H – 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1
Opiskelija on perehtynyt viestinnän etiikan ohjeisiin. Hän tunnistaa viestinnän eettisiä ongelma-alueita omassa ympäristössään ja osaa soveltaa ohjeita niihin.
Arvosana 3
Edellä mainitun lisäksi opiskelija osaa soveltaa viestinnän eettisiä ohjeita kehittäessään omaa osaamistaan viestintäasiantuntijana sekä toteuttaessaan organisaation viestintää. Hän osaa valita ja hyödyntää erilaisia menetelmiä eettisten viestintähaasteiden ratkaisemiseksi organisaatiossa.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa harkita ja arvioida eettisiä näkökulmia suunnitellessaan, toteuttaessaan ja johtaessaan organisaation viestintää. Opiskelija osaa hakea ja analysoida informaatiota kehittääkseen viestintää vastuullisesti ja eettisesti. Hän osaa luoda uusia toimintatapoja sekä perustella omat näkemyksensä onnistuneesti.
Opintojakson oppimistehtävät pisteytetään seuraavasti:
Opintojakson aikana opiskelija tekee itsenäisesti tehtäviä, joiden yhteenlasketut maksimipisteet 100 = arvosana 5.
Arvosanamatriisi
90 – 100 p = 5
80 – 89 p = 4
70 – 79 p = 3
60 – 69 p = 2
50 – 59 p = 1
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
3.00 op
H-5
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Opintojakso edellyttää opiskelijoilta ammatillista kokemusta yritys- tai organisaatioviestinnästä.
Opintojakso alkaa kahdella lähiopetuskerralla ja on sen jälkeen virtuaalinen, jonka opiskelija suorittaa itsenäisesti kesä–elokuussa.
Opintojaksoon sisältyy yksilötehtävien lisäksi pakollisena kaksi virtuaalista ryhmäkeskustelua sekä lopuksi oman oppimisen arviointi.
Oppimisalusta on Moodle.
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• ammattietiikan keskeiset lähtökohdat
• viestinnän eettiset ohjeet Suomessa ja kansainvälisesti
• ottaa huomioon eettisen harkinnan ja arvioinnin suunnitellessaan ja toteuttaessaan viestintää
• tunnistaa eri sidos/kohderyhmien arvoihin ja moraaliin liittyviä odotuksia sekä organisaation ja sen toimintaympäristön eettisiä riskejä
• tunnistaa omat ammatilliset arvopäämäärät ja eettiset lähtökohdat
Sisältö
• Ammattietiikan lähtökohtia
• Omat ammatilliset arvot
• Viestinnän eettiset ongelma-alueet
• Viestinnän eettinen ohjeistus Suomessa ja kansainvälisesti
• Eettinen harkinta ja arviointi viestinnän suunnittelussa ja toteutuksessa
• Eettisen johtamisen lähtökohtia
Hanna Rajalahti
Saatavilla Moodlessa opintojakson alkaessa.
Opinnot ja tehtävät peilaavat asiantuntijatyön, yritysten ja organisaatioiden toimintaa.
Pasilan toimipiste
Suomi
Opintojakson aikana perehdytään viestinnän etiikan kansainvälisiin ohjeistuksiin sekä alan ammattilaisten keskusteluun.
20.05.2024 - 16.08.2024
Osio 1: Peruskäsitteet: Opiskelija perehtyy ammattietiikan yleensä ja erityisesti viestinnän etiikan lähtökohtiin, lähiopetuskertojen, luentotallenteiden ja kirjallisuuden avulla sekä tekee tentin Moodlessa. Osio 2: Oman ammatillisen käytännön reflektointi: Opiskelija perehtyy itsenäisesti viestinnän eettisiin ohjeisiin sekä reflektoi niitä omiin ammatillisiin arvopäämääriin ja toimintatapoihin. Tehtävän aineistot ja ohjeistus ovat Moodlessa. Opiskelija osallistuu vertaispalautekeskusteluun, jossa kolmen–viiden opiskelijan ryhmät keskustelevat analyyseistaan. Ryhmä laatii keskustelustaan muistion, jonka palauttaa Moodleen. Osio 3: Organisaatioviestinnän eettinen suunnittelu ja toteutus. Opiskelija syventää osaamistaan perehtymällä organisaatioviestinnän suunnitteluun ja toteutukseen sekä viestinnän tyypillisiin eettisiin ongelma-alueisiin Moodlessa olevien ohjeiden mukaan. Opiskelija osallistuu vertaispalautekeskusteluun, jossa kolmen–viiden opiskelijan ryhmä keskustelee oppimastaan ja laatii keskustelusta muistion, jonka palauttaa Moodleen. Osio 4: Organisaatioviestinnän eettinen johtaminen: Opiskelija perehtyy organisaation viestinnän eettiseen johtamiseen kehittämiseen. Hän hyödyntää aiemmissa osioissa oppimaansa sekä muuta aineistoa analysoidessaan viestinnän johtamista organisaatioissa. Tehtävä raportoidaan esseenä ja palautetaan Moodleen. Päätöstehtävä: Oman oppimisen arviointi.
02.01.2024 - 17.05.2024
Tiina Leppäniemi
31 - 48
Opintojakso arvioidaan asteikolla H – 5. Arviointikriteerit on esitetty asteikolla 1 - 3 - 5.
Arvosana 1
Opiskelija on perehtynyt viestinnän etiikan ohjeisiin. Hän tunnistaa viestinnän eettisiä ongelma-alueita omassa ympäristössään ja osaa soveltaa ohjeita niihin.
Arvosana 3
Edellä mainitun lisäksi opiskelija osaa soveltaa viestinnän eettisiä ohjeita kehittäessään omaa osaamistaan viestintäasiantuntijana sekä toteuttaessaan organisaation viestintää. Hän osaa valita ja hyödyntää erilaisia menetelmiä eettisten viestintähaasteiden ratkaisemiseksi organisaatiossa.
Arvosana 5
Edellisten lisäksi opiskelija osaa harkita ja arvioida eettisiä näkökulmia suunnitellessaan, toteuttaessaan ja johtaessaan organisaation viestintää. Opiskelija osaa hakea ja analysoida informaatiota kehittääkseen viestintää vastuullisesti ja eettisesti. Hän osaa luoda uusia toimintatapoja sekä perustella omat näkemyksensä onnistuneesti.
Opintojakson oppimistehtävät pisteytetään seuraavasti:
Opintojakson aikana opiskelija tekee itsenäisesti tehtäviä, joiden yhteenlasketut maksimipisteet 100 = arvosana 5.
Arvosanamatriisi
90 – 100 p = 5
80 – 89 p = 4
70 – 79 p = 3
60 – 69 p = 2
50 – 59 p = 1
LUJOM Liiketoiminnan uudistamisen ja johtamisen koulutus, LITEM Liiketoiminnan teknologiat -koulutus, PAKEM Palveluliiketoiminnan johtamisen ja kehittämisen koulutus
0.00 op
3.00 op
H-5