Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• jäsentää ja määritellä viestinnällä vaikuttamisen käsitettä
• tunnistaa vahvuutensa ja kehittämiskohteensa esiintyjänä
• argumentoida, esittää tavoitteellisia puheenvuoroja ja versioida vaikuttavia viestejä.
Sisältö
• Viestinnällä vaikuttamisen peruskäsitteet
• Vaikuttamaan pyrkivän viestinnän analysointi ja/tai suunnittelu
• Vaikuttavien tekstien ja presentaatioiden ominaisuudet
• Tilanneanalyysi ja esitykseen valmistautuminen
• Argumentointi ja havainnollistaminen
• Äänenkäyttö ja esiintyminen
• Kuuntelutaidot ja palautteenanto
• Viestien versiointi
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Yksilö- ja tiimitehtävät, oppimispäiväkirja tai muu oppimisen reflektointitapa.
Opintojaksolla tarjotaan erilaisia oppimis- ja työskentelytapoja, ja osa oppimistehtävistä on mahdollista tehdä itsenäisesti.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen: Näytöstä sovittava opettajien kanssa. Näyttö voi koostua esimerkiksi portfoliosta ja puhe-esityksestä.
Oppimateriaalit
Cialdini, R.B. 2011. Vaikutusvalta: suostuttelun psykologiaa. Readme.fi. Helsinki.
Edmuller, A. & Wilhelm, T. 2004. Manipulointitekniikat – niiden tunnistaminen ja torjuminen. Rastor. Helsinki.
Erwin, P. 2005. Asenteet ja niihin vaikuttaminen. WSOY. Helsinki.
Juholin, E. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Infor. Helsinki tai
Juholin, E. 2009. Communicare! Viestintä strategiasta käytäntöön. Infor. Helsinki.
Kortetjärvi-Nurmi, S. & Murtola, K. 2015. Areena. Yritysviestinnän käsikirja. Edita. Helsinki tai
Kortetjärvi-Nurmi, S., Kuronen, M.-L. & Ollikainen, M. 2011. Yrityksen viestintä. Edita. Helsinki.
Koskimies, R. 2002. Asiantuntijan esiintymistaito. Onnistuneen esityksen kulmakivet. Finn Lectura. Helsinki.
Kotter, J.P. 2011. Läpimurto! Puolusta ideaasi ja voita muut puolellesi. Tietosanoma. Helsinki.
Lammi, O. 2015. Viesti ja vaikuta. Käsikirja presentaatioiden pitäjälle. Docendo. Jyväskylä.
Launonen, K. 2017. Lava – kauhu ja himo. Esiintymisopas. Avain. Vantaa.
Lohtaja-Ahonen, S. & Kaihovirta-Rapo, M. 2012. Tehoa työelämän viestintään. Sanoma Pro. Helsinki.
Martin, M. 2017. Saa jännittää. Jännittäminen voimavarana. Kirjapaja. Helsinki.
Miettinen, S. & Torkki, J. 2009. Neuvotteluvalta. Miten tulen huippuneuvottelijaksi? WSOY. Helsinki.
Torkki, J. 2017. Puhevalta käyttöön. Näin valmistelet elämäsi parhaan puheen. Otava. Helsinki.
Torkki, J. 2014. Tarinan valta. Kertomus luolamiehen paluusta. Otava. Helsinki.
Torkki, J. 2006. Puhevalta. Kuinka kuulijat vakuutetaan. Otava. Helsinki tai
Opettajien jakama materiaali Moodlessa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Työelämän tuloksellinen viestintä, Johdon assistentti tekstitaiturina
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Tiedot: Tunnistaa viestintätilanteen vaatimuksia esiintymiselle ja teksteille. Tunnistaa viestinnällä vaikuttamisen käsitteitä.
Taidot: Tunnistaa kontekstin ja kohderyhmän merkityksen suunnitellessaan omaa puhe-esitystään ja vaikuttavia tekstejään. Kykenee esittämään kokonaisen puheenvuoron valitsemastaan aiheesta. Ilmaisee asiansa ymmärrettävästi ja asianmukaisesti. Osaa jonkin verran analysoida tai suunnitella viestintää.
Pätevyys: Noudattaa pääosin työskentelyohjeita ja määräaikoja. Antaa pyydettäessä palautetta esityksistä, teksteistä ja suunnitelmista ja osaa arvioida omaa esitystään.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Tiedot: Osaa eritellä viestintätilanteen vaatimuksia. Tunnistaa ja osaa analysoida erilaisia retorisia keinoja. Tunnistaa hyvin viestinnällä vaikuttamisen käsitteitä, lähtökohtia ja tavoitteita.
Taidot: Osaa ottaa kohderyhmän ja kontekstin huomioon ja rakentaa johdonmukaisen esityksen valitsemastaan aiheesta. Osaa jäsentää ja havainnollistaa esitystä tarkoituksenmukaisesti sekä valita esitystilanteeseen sopivan ilmaisutavan ja tyylin. Osaa versioida viestiä. Osaa soveltaa viestinnän käsitteitä viestinnällä vaikuttamisen analysointiin ja/tai suunnitteluun.
Pätevyys: Noudattaa ohjeita ja määräaikoja. Havainnoi omaa ja toisten viestintäkäyttäytymistä, antaa ja hyödyntää palautetta esityksistä, teksteistä ja suunnitelmista.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Tiedot: Tuntee hyvin vaikuttamiseen liittyvien tekstilajien piirteet ja niihin soveltuvia retorisia keinoja. Tuntee hyvin erilaisten viestintätilanteiden ja -kanavien sekä työroolin vaatimuksia. Tuntee erittäin hyvin vaikuttamaan pyrkivän viestinnän käsitteitä, malleja, lähtökohtia ja tavoitteita.
Taidot: Rakentaa vastaanottajille taitavasti kohdennettuja, erilaisiin viestintätilanteisiin ja omaan ammattirooliin sopivia, asiasisällöltään kiinnostavia puheenvuoroja. Tukee sanomaansa ilmaisuvoimaisella kielellä ja puheteknisellä osaamisella. Osaa taitavasti versioida viestiä. Osaa soveltaa viestinnän käsitteitä viestinnällä vaikuttamisen analysointiin ja/tai suunnitteluun tarkoituksenmukaisesti ja monipuolisesti.
Pätevyys: Työskentelee oma-aloitteisesti ja noudattaa täsmällisesti määräaikoja. Antaa esityksistä, teksteistä ja suunnitelmista rakentavaa palautetta. Pystyy arvioimaan omaa viestintäosaamistaan ja kehittämään sitä palautetta hyödyntäen. Kehittää ryhmän viestintäosaamista.