Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
• soveltaa viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä viestinnän kuvailuun ja analysointiin
• sisäistää laadukkaan viestinnän merkityksen työyhteisölle ja sen jäsenille
• tunnistaa sidos- ja kohderyhmäajattelun tärkeyden viestinnässä
• tunnistaa työelämän erilaisia tekstilajeja
• osallistua työyhteisön kirjallisen viestinnän tuottamiseen
• käyttää lähteitä ja lähdeviittaustekniikkaa.
Sisältö
• Viestintä ja yhteisöviestintä käsitteinä
• Laadukkaan työyhteisöviestinnän ja sidosryhmäajattelun tunnusmerkit
• Raporttien ja harjoitustöiden tekstikäytänteet Haaga-Heliassa, lähteiden käyttö
• Kirjoitusprosessi, palautteen antaminen ja hyödyntäminen
• Erilaiset tekstilajit
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tekstianalyysitehtävä; tekstitaitoja, lähdetekniikkaa ja yhteisöviestinnän käsitteitä soveltava yksilötehtävä ja/tai tentti; yhteisöviestinnän oppimistehtävä
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen: Reflektiivinen essee ja näyttökoe tai muu erikseen sovittava näyttö.
Oppimateriaalit
Haaga-Helian harjoitustöiden raportointiohjeet (MyNetissä).
Juholin, E. 2017. Communicare! Viestinnän tekijän käsikirja. Jator. Helsinki
Kankaanpää, S. & Piehl, A. 2011. Tekstintekijän käsikirja. Opas työssä kirjoittaville. Yrityskirjat. Helsinki.
Opettajan jakama aineisto Moodlessa
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opiskelijalla on hyvä suomen kielen taito, ja hän hallitsee Wordin perusteet tai osallistuu samaan aikaan opintojaksolle, jossa perehdytään Wordin käyttöön.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija
- Tunnistaa raportoivien tekstilajien piirteitä ja lähteiden käytön pääperiaatteita. Tunnistaa viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä.
- Kirjoittaa melko jäsentyneitä ja ymmärrettäviä asiatekstejä, joskin raportoivien tekstilajien kieli- ja ulkoasussa tai sisällössä on puutteita. Osaa käyttää joitakin viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä rajatusti.
- Noudattaa pääosin määräaikoja ja työskentelyohjeita mutta osallistuu melko vähän ryhmän työskentelyyn.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija
- Tuntee raportoivien tekstilajien pääpiirteet ja lähteiden käytön pääperiaatteet. Osaa erotella viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä asianmukaisesti.
- Osaa laatia kieli- ja ulkoasultaan sekä sisällöltään julkaisukelpoisia asiatekstejä. Osaa tiivistää tekstistä olennaisen. Osaa antaa ja hyödyntää palautetta. Osaa soveltaa viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä viestinnän kuvailuun.
- Osallistuu hyvin ryhmän työskentelyyn ja noudattaa määräaikoja.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija
- Tuntee erittäin hyvin raportoivien tekstilajien piirteet ja lähteiden käytön periaatteet. Osaa erotella ja yhdistää viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä tarkasti ja asianmukaisesti.
- Osaa suunnitella ja laatia julkaisukelpoisia, kieli- ja ulkoasultaan sekä sisällöltään moitteettomia asiatekstejä. Hallitsee kirjoittamisprosessin ja osaa kirjoittaa raportoivia tekstejä, joiden sisältö, tyyli ja sävy ovat tavoitteen mukaisia ja vastaanottajalle hyvin kohdennettuja. Osaa arvioida tekstejä kriittisesti sekä kehittää työskentelytapoja ja uusia ratkaisuja. Osaa soveltaa viestinnän ja yhteisöviestinnän peruskäsitteitä erittäin hyvin viestinnän kuvailuun ja analysointiin.
- Noudattaa täsmällisesti työskentelyaikoja ja osallistuu aktiivisesti yhteisölliseen kirjoittamiseen ja työskentelyyn jakamalla ryhmässä tietoa ja osaamistaan muille.