Opintokokonaisuuden suoritettuaan opiskelija
• tuntee joukkoviestinnän rakenteita ja keskeisiä toimijoita
• ymmärtää viestinnän merkityksen yhteiskunnassa ja kulttuurissa
• osaa analysoida mediakentän muutosta ja median asemaa ja merkitystä
• ymmärtää toimittajan ammatillisessa työympäristössä tapahtuvia muutoksia
• tuntee mediayritysten toimintaperiaatteet ja ansaintamallit
Sisältö
Opintojakson sisältö
• joukkoviestinnän tehtävät yhteiskunnassa ja globaalissa maailmassa
• joukkoviestinnän liiketaloudellinen toimintaympäristö ja ansaintamallit
• joukkoviestinnän tulevaisuuden näkymiä
• joukkoviestintä yhteiskunnallisena toimijana, elinkeinotoimintana ja työllistäjänä
• joukkoviestintäyritysten talous
• suomalaisen joukkoviestinnän erityispiirteet
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
• Yhdistetty lähi- ja verkko-opetus: luennot, ryhmätehtävät, verkkotentti
Oppimateriaalit
Opettajan opintojakson aikana osoittama oppimismateriaali
Seppänen, Janne & Väliverronen, Esa (2014): Mediayhteiskunta. Vastapaino, Ellibs; Verkkoaineisto/Nätresursen/Online resource E-kirja
Nieminen, Hannu & Pantti, Mervi (2012): Media markkinoilla: johdatus joukkoviestintään ja sen tutkimukseen
Nordenstreng, Kaarle & Nieminen, Hannu (toim. 2017): Suomen mediamaisema
Kantola, Anu (toim., 2011): Hetken hallitsijat: julkinen elämä notkeassa yhteiskunnassa
Lisätiedot
Opintojakson tehtävät ja tentti arvioidaan asteikolla 0-5. Opintojakson kokonaisarvosana muodostuu näiden keskiarvosta. Opiskelija voi itse määritellä tavoittelemansa arvosanan tehtävien asiasisällön ja palautettujen tehtävien määrän mukaan.
Opintojakson voi vaihtoehtoisesti suorittaa kirjatenttinä Examissa.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Osoittaa riittävää perehtyneisyyttä aihealueeseen, käsitteisiin ja niiden käyttötarkoitukseen.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Osoittaa hyvää perehtyneisyyttä aihealueeseen ja käsitteiden käyttö riittävän hyvää ja perustelua.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Osoittaa ymmärtävänsä joukkoviestinnän roolin ja tehtävän yhteiskunnassa ja mediatalouden keskeisten käsitteiden sisällön. Opiskelija osoittaa aihealueen käsittelyssä omakohtaista, perusteltua pohdintaa ja taitoa soveltaa hankkimaansa tietoa.