Esiintymistaito ja vuorovaikutteinen palveluviestintä, 3 op - COM1HA002
Opintojakson kieli
Suomi
Tulevat toteutukset
Ei vielä toteutuksia julkaistu.
Käynnissä olevat toteutukset
Ei käynnissä olevia toteutuksia.
Päättyneet toteutukset
Ei päättyneitä toteutuksia.
Osaamistavoitteet
Osaamistavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
• osaa esitellä itsensä ja edustamansa yrityksen vakuuttavasti erilaisissa tilanteissa
• osaa toimia haastavissa vuorovaikutustilanteissa ja neuvotella työympäristössään
• osaa esittää asioita vakuuttavasti sekä hallitsee viestin mukauttamisen ja vuorovaikutteisuuden
• osaa kuunnella ja arvioida rakentavasti omaa ja toisten toimintaa sekä antaa ja vastaanottaa palautetta
• tunnistaa oman viestijäkuvansa ja osaa kehittää sitä
Sisältö
Sisältö
• Vakuuttavan esiintymisen perusteet, mm. aseman merkitys, asianhallinta, vuorovaikutteisuus ja persoonallisuus
• Ensivaikutelman merkitys, mm. äänentuotto, nonverbaalinen ja verbaalinen viestintä
• Viestin tavoitteellisuus, kohdentaminen ja mukauttaminen
• Havainnollistaminen, argumentointi, innostaminen
• Vireystilan nousu esiintymisen onnistumisen tukena
• Kuunteleminen, kuuntelemisen tasot ja intensiteetti, keskusteleminen ja ryhmäviestintä
• Palaute
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Oppimistavat
Tämän opintojakson oppimistavoitteet voi saavuttaa seuraavilla tavoilla:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena
b. AHOT (aiemmin hankitun osaamisen tunnistaminen ja tunnustaminen)
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Oppimateriaalit
Kielijelppi
Kielikello
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei lähtötasovaatimuksia tai sidonnaisuuksia.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Arvosana 1
Pystyy esittelemään itsensä ja edustamansa yrityksen.
Pystyy toimimaan vuorovaikutus- ja neuvottelutilanteissa.
Pystyy esittämään asioita sekä tunnistaa viestin mukauttamisen ja vuorovaikutteisuuden tarpeen.
Tietää kuuntelemisen ja palautteen merkityksen vuorovaikutustilanteissa sekä pystyy osallistumaan palautekeskusteluun.
Tunnistaa viestijäkuvan.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Arvosana 3
Osaa esitellä itsensä ja edustamansa yrityksen.
Osaa toimia vuorovaikutustilanteissa ja neuvotella työympäristössään.
Osaa esittää asioita sekä hallitsee viestin mukauttamisen ja vuorovaikutteisuuden.
Osaa kuunnella ja arvioida omaa ja toisten toimintaa sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tunnistaa oman viestijäkuvansa ja osaa kehittää sitä
Arviointikriteeri - arvosana 5
Arvosana 5
Osoittaa osaavansa esitellä itsensä ja yrityksen vakuuttavasti.
Osoittaa osaavansa toimia haastavissa vuorovaikutustilanteissa ja neuvotella tuloksellisesti.
Osoittaa osaavansa esittää asioita vakuuttavasti sekä hallitsee viestin mukauttamisen ja vuorovaikutteisuuden.
Osoittaa osaavansa kuunnella ja arvioida rakentavasti omaa ja toisten toimintaa sekä antaa ja vastaanottaa palautetta.
Tunnistaa oman viestijäkuvansa ja osaa kehittää sitä.