Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kehittää omaa kertojaääntään
- käyttää erilaisia tekstilajeja ja -tyylejä
- muokata tekstejä kohderyhmälähtöisesti erilaisiin tavoitteisiin, tilanteisiin ja kanaviin sopiviksi vastuullisuusnäkökulmat huomioiden
- antaa ja vastaanottaa palautetta sekä hyödyntää sitä tekstien muokkaamisessa julkaisukelpoisiksi.
Sisältö
- erilaisten tekstilajien ja -tyylien tuottaminen kohderyhmälähtöisesti
- tekstitaitojen rikastuttaminen ja vapauttaminen
- kerronnan selkeyttäminen ja sujuvoittaminen kiinnostavasti sekä oikeakielisesti
- prosessikirjoittamisen hyödyntäminen
- digitaalinen tarinankerronta.
Oppimistavat (sisältää ahotin ja erilaiset toteutusvaihtoehdot)
Lähitoteutus, jolloin opintojakson suorittaminen edellyttää vahvaa ja tavoitteellista sitoutumista työskentelyyn. Arvosana määräytyy tuotosten ja vertaistyöskentelyn perusteella.
Mikäli jo osaat tämän opintojakson osaamistavoitteet, voit näyttää osaamisesi. Kysy lisää kati.selvenius@haaga-helia.fi tai merike.koskinen@haaga-helia.fi. Lisätietoja osaamisen tunnistamisesta on https://www.haaga-helia.fi/fi/osaamisen-tunnistaminen-ja-work-study.
Mikäli haluat opinnollistaa Luovan kirjoittamisen, ota yhteyttä kati.selvenius@haaga-helia.fi tai merike.koskinen@haaga-helia.fi.
Oppimateriaalit
Haimelin, M. & Rämö, S. 2020. Kynä: Tehtäviä oman äänen löytämiseen. Tuuma. Jyväskylä.
Hakalahti, N. 2018. Syön aamupalaksi Eiffel-torneja: 104 kirjoitusharjoitusta. Karisto Oy. Hämeenlinna.
Muun aineiston opettaja ilmoittaa Moodlessa opintojakson alkaessa.
Intro
Rikastuta omia tekstitaitojasi ja kertojaääntäsi. Pääset heittäytymään erilaisten tekstilajien ja -tyylien maailmaan. Saamasi palautteen avulla kehityt kirjoittajana ja opit muokkaamaan sisältöjä kohderyhmää kiinnostaviksi. Opintojaksolla laatimiasi tekstejä voit hyödyntää työnäytteinä portfoliossasi.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Opintojakso kuuluu Liiketalouden tradenomitutkinnon markkinoinnin ja viestinnän suuntautumiseen.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelijan aktiivisuudessa ja aikatauluttamisessa on runsaasti toivottavaa. Opiskelijan antama vertaispalaute on niukkaa. Teksteissä on sisällöllisiä, tyylillisiä ja kielellisiä puutteita, ja ne kaipaavat vielä runsaasti työstämistä.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelijan työskentely on aktiivista. Vertaispalaute on laadukasta ja kannustavaa. Opiskelija on palauttanut kaikki tehtävät aikataulussa, mutta muokkaamisessa ja viimeistelyssä on jonkin verran puutteita. Tekstit ovat toimivia, mutta kohderyhmälähtöisyyttä ja omaperäisyyttä tarvitaan enemmän.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelijan työskentely on erittäin aktiivista. Vertaispalaute on laadukasta, monipuolista ja kannustavaa. Opiskelija on osannut hyödyntää saamaansa palautetta teksteissään, ja ne ovat julkaisukelpoisia ja huolellisesti viimeisteltyjä. Tekstien sisältö on kohderyhmää kiinnostavaa, ja ratkaisut ovat erottuvia. Tekstejä voi sellaisenaan käyttää työnäytteenä.