Arvosana 1
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys urheilijan itsenäisyydellä, vastuunotolla ja ymmärryksellä omasta toiminnastaan on valmennusprosessin kannalta. Hän pystyy arvioimaan ja analysoimaan osan yksittäisen urheilijan ja/tai joukkueen valmennusprosessista. Hän tuntee oman lajinsa kansalliset ja kansainväliset vaatimukset tyydyttävästi. Valmennettava urheilija arvioi oman osallistumisensa valmennusprosessiin vähäiseksi.
Arvosana 3
Opiskelija pystyy osallistamaan urheilijaa tämän päivittäisen valmennussuunnitelman laatimisessa. Hän pystyy toteuttamaan, seuraamaan ja analysoimaan urheilijan ja/tai joukkueen valmennusprosessia yhdessä urheilijan kanssa. Opiskelija tuntee oman lajinsa kansalliset ja kansainväliset vaatimukset hyvin. Valmennettava urheilija arvioi oman osallistumisensa valmennusprosessiin merkittäväksi.
Arvosana 5
Opiskelija pystyy yhdessä urheilijan kanssa laatimaan urheilijan kasvua ja kehittymistä tukevan valmennussuunnitelman. Hän pystyy kokonaisvaltaisesti toteuttamaan, seuraamaan ja analysoimaan urheilijan ja/tai joukkueen valmennusprosessia yhdessä urheilijan kanssa. Opiskelija pystyy toimimaan vaativissa valmentaja-tehtävissä kansallisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Valmennettava urheilija arvioi oman osallistumisensa valmennusprosessiin optimaaliseksi.
Sisältö
- Valmennusprosessien suunnittelu, toteutus ja arviointi käytännön valmennustoiminnassa
- Urheilijakeskeinen valmennus
- Kansainvälinen kilpa-ja huippu-urheiluvalmennus
- Kokonaisvaltainen valmennus
Toteutustavat, näyttö ja opinnollistaminen
Tämän opintojakson osaamistavoitteet saavutetaan pääsääntöisesti omassa työssä oppimalla ja työelämä-projekteihin tai muihin projekteihin osallistumalla. Muut alla olevat oppimistavat täsmentyvät opintojen edetessä:
a. Lähiopetus ja siihen liittyvät tehtävät päivä-, monimuoto- tai intensiivitoteutuksena TAI
b. Tentti ja/tai oppimistehtävä(t) TAI
c. Verkkototeutus.
Opintojaksoon sisältyy myös pakollisena oman oppimisen arviointi.
Aiemmin hankitun osaamisen tunnistamisessa noudatetaan Haaga-Helia ammattikorkeakoulun laatimaa ohjeistusta.
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan opintojakson alussa.
Lähtötaso ja sidonnaisuudet muihin opintojaksoihin
Ei edeltäviä opintoja.
Arviointikriteerit
Arviointikriteeri - arvosana 1
Opiskelija ymmärtää mikä merkitys urheilijan itsenäisyydellä, vastuunotolla ja ymmärryksellä omasta toiminnastaan on valmennusprosessin kannalta. Hän pystyy arvioimaan ja analysoimaan osan yksittäisen urheilijan ja/tai joukkueen valmennusprosessista. Hän tuntee oman lajinsa kansalliset ja kansainväliset vaatimukset tyydyttävästi. Valmennettava urheilija arvioi oman osallistumisensa valmennusprosessiin vähäiseksi.
Arviointikriteeri - arvosana 3
Opiskelija pystyy osallistamaan urheilijaa tämän päivittäisen valmennussuunnitelman laatimisessa. Hän pystyy toteuttamaan, seuraamaan ja analysoimaan urheilijan ja/tai joukkueen valmennusprosessia yhdessä urheilijan kanssa. Opiskelija tuntee oman lajinsa kansalliset ja kansainväliset vaatimukset hyvin. Valmennettava urheilija arvioi oman osallistumisensa valmennusprosessiin merkittäväksi.
Arviointikriteeri - arvosana 5
Opiskelija pystyy yhdessä urheilijan kanssa laatimaan urheilijan kasvua ja kehittymistä tukevan valmennussuunnitelman. Hän pystyy kokonaisvaltaisesti toteuttamaan, seuraamaan ja analysoimaan urheilijan ja/tai joukkueen valmennusprosessia yhdessä urheilijan kanssa. Opiskelija pystyy toimimaan vaativissa valmentajatehtävissä kansallisissa ja kansainvälisissä toimintaympäristöissä. Valmennettava urheilija arvioi oman osallistumisensa valmennusprosessiin optimaaliseksi.